چگونه عکس های شارپ بگیریم – 13 نکته که بهتره بدونید !

تصور کنید که ساعت 4 صبح از خواب بیدار می شوید و به پیاده روی می روید تا عکس های جذاب و شگفت انگیزی از طلوع آفتاب بگیرید. شما با دوربینی پر از عکس به خانه می آیید که از دیدن آن هیجان زده هستید. شما تصاویر خود را انتقال داده اید و شروع به مرور آنها کرده اید. سپس متوجه می شوید ، همه آنها مبهم و محو است و بهتر بگویم انها بدون فوکوس هستند.

یکی از ملزومات اصلی عکاسی که همه عکاسان باید به ان توجه زیادی داشته باشند خوب بودن و واضوح بودن ان عکس ها است. اگر تصاویر تار باشند ، بی فایده هستند. و فقط کارهای محدودی وجود دارد که می توانید در پس پردازش انجام دهید. البته برخی از عکسها عمداً برای جلوه دادن تار هستند. اما به طور کلی ، شارپ یا واضح کردن زیادی عکس می تواند باعث ایجاد خرابی در عکس های شما شود.

گرفتن عکس های شارپ و واضح بسیار ساده است البته وقتی که می دانید چگونه می توانید عکس های واضح و شارپ بگیرید. اگر در فکر نحوه گرفتن عکس های شارپ هستید ، این نکات جاودانه به شما در تلاش شما کمک می کند. همه آنها بسیار ساده هستند ، و می توان گفت بدون فتوشاپ میتوان عکس های بدون نقص و خوبی بگیرید.

چگونه عکس های شارپ بگیریم – 13 نکته که بهتره بدونید !

 

13. از سه پایه استفاده کنید

وقتی سرعت شاتر سریع یک گزینه نیست و سوژه شما ثابت است ، معمولاً بهتر است از سه پایه استفاده کنید.

این دوربین را ثابت نگه می دارد و سطوح مختلف روح در یک سه پایه خوب اطمینان می دهد که شما هنوز هم می توانید در سطح ناهموار یک عکس هم سطح بگیرید.

اگر سه پایه ندارید ، سعی کنید آن را روی یک سطح قرار دهید. یا سعی کنید با تکیه بر چیزی ، خود را ثابت نگه دارید. سعی کنید آهسته و ملایم نفس بکشید تا حرکات شما باعث لرزش دوربین نشود.

12. از Remote Release استفاده کنید

حتی با استفاده از سه پایه ، کلیک روی دکمه شاتر می تواند باعث لرزش دوربین شود. این ممکن است در حال حاضر برای شما چندان قابل توجه به نظر نرسد. اما ، به ویژه در سرعت شاتر طولانی ، می تواند تفاوت زیادی در اینکه عکس واضح بگیرید یا خیر ایجاد کند.

بهترین راه برای مقابله با لرزش دوربین استفاده از یک ماشه خارجی مانند کنترل از راه دور یا کابل است. گزینه های ارزان قیمت زیادی در بازار موجود است.

یکی دیگر از گزینه های جلوگیری از لرزش دوربین ، استفاده از تایمر است. قرار دادن یک تایمر خودکار حتی برای 2 ثانیه باعث می شود که دوربین بعد از فشار دادن دکمه شاتر به حالت ثابت برسد. بنابراین وقتی عکس گرفته می شود ، شارپ و واضح خواهد بود.

11. از Mirror Lock-Up استفاده کنید

یکی دیگر از عواملی که باعث لرزش دوربین می شود ، حرکت آینه است.

اگر پست دوربین های DSLR را بخوانید ، می دانید که SLR ها دارای آینه ای هستند که تصویر را در منظره یاب منعکس می کند. هر بار که شاتر آزاد می شود ، آینه بالا می رود تا نور به سنسور برخورد کند و تصویر ایجاد شود. وقتی آینه بالا می رود ، می تواند باعث ایجاد ارتعاشات جزئی شود که سیستم دوربین را به حرکت در می آورد. این نیز می تواند باعث تار شدن تصویر شود.

خوشبختانه اکثر دوربین های DSLR دارای قفل آینه هستند. این باعث می شود که آینه در حالت جمع شده بالا بماند تا وقتی شاتر را فشار می دهید ، حرکت نکند. این به ایجاد یک تصویر واضح کمک می کند.

10. در حالت پشت سر هم عکس بگیرید

اگر برای ثابت نگه داشتن دوربین خود برای گرفتن عکس های واضح  و شارپ مشکل دارید ، سعی کنید در حالت پشت سر هم عکاسی کنید.

به این ترتیب دوربین شما عکس های زیادی را همزمان می گیرد. و سپس می توانید تصویری را از وسط با کمترین لرزش دوربین انتخاب کنید. شما معمولاً 1 یا 2 تصویر واضح از بین این دسته از تصاویر دریافت خواهید کرد.

9. به فوکوس توجه کنید

دوربین را از انتخاب خودکار خاموش کرده و نقاطی را که می خواهید روی آنها تمرکز و فوکوس کنید به صورت دستی انتخاب کنید یا از قفل کانونی دوربین خود استفاده کنید. این نیز زمانی مفید است که می خواهید عمق میدان کم داشته باشید.

هنگام عکاسی از شخصی ، توصیه می کنم روی چشم ها تمرکز کنید. این جایی است که چشم خود ما به طور طبیعی به آن کشیده شده است. اگر چشم ها در فوکوس هستند ، به طور کلی عکس خوبی خواهید گرفت.

وقتی از دوربین روی سه پایه استفاده می کنم ، دوست دارم دوربینم را به “حالت نمایش زنده” تغییر دهم و به صورت دیجیتالی 10X را به جایی که می خواهم فوکوس کنم ، زوم کنم. سپس ، به صورت دستی تمرکز کنید. بزرگنمایی واقعاً به تمرکز صحیح کمک می کند.

اگر از فوکوس خودکار استفاده می کنید ، به فوکوس خودکار تک نقطه ای بروید. معمولاً دوربین سعی می کند تا حد امکان تصویر واضح ایجاد کند. اما اگر به فوکوس خودکار تک نقطه ای بروید ، دوربین روی یک نقطه مانند مرکز تمرکز می کند و آن را تا حد ممکن وضوح می دهد.

نکته دیگر برای داشتن تصاویر واضح این است که بعد از نوشتن عکس ، شاتر را تا نیمه فشار دهید. هنگامی که فوکوس به درستی تنظیم شد ، سپس انتها را برای گرفتن  عکس فشار دهید.

8. یک لنز خوب بسیار مهم است

ممکن است شما یک دوربین فانتزی داشته باشید ، و ممکن است در عکاسی فوق العاده باشید. اما ، عکس های شما به اندازه لنزی که از آن عبور می کنند خوب هستند.

وقتی اولین دوربین خود را خریداری می کنید ، توصیه می کنم در اسرع وقت به یک لنز ارزان قیمت نیز تهیه کنید و دوربین خود را ارتقا دهید. لنز اصلی لنزی است که فاصله کانونی ثابتی دارد و نمی تواند زوم کند. با توجه به اینکه لنزهای اصلی تنها با یک کار طراحی شده اند ، فوراً در کیفیت تصویر بهبود خواهید یافت. آنها نیازی به مصالحه برای پوشش طیف وسیعی از فاصله های کانونی ندارند.

من 50 میلی متر یا 35 میلی متر 1.8 را توصیه می کنم.

7. لنز خود را تمیز نگه دارید

یک لنز عالی اگر کثیف باشد خوب نقش خود را نمی تواند ادا کند. لکه ها و اثر انگشت روی لنز شما می توانند عکس های شما را تحت تأثیر قرار دهند.

اما به یاد داشته باشید ، گرد و غبار در قسمت جلویی لنز شما تغییری در تصویر شما ایجاد نمی کند. این گرد و غبار در قسمت پشتی لنز است ، قسمتی که در داخل دوربین قرار دارد ، که می تواند تفاوت عظیمی در عکس شما ایجاد کند. اگر تصاویر واضحی دریافت نمی کنید ، لنز خود را بردارید و بررسی کنید که گرد و غبار وجود دارد یا خیر. با پارچه یا برس نرم آن را با دقت تمیز کنید.

6. لرزشگیر تصویر را روشن کنید

اگر آنقدر خوش شانس هستید که لنز خود را تثبیت کنید ، آن را روشن کنید. در این حالت ، دوربین سعی می کند هنگام عکاسی بدون سه پایه تصویر شما را تثبیت کند. این به شما امکان می دهد با سرعت شاتر کندتر و دیافراگم های باریک تر عکس بگیرید.

اگر از سه پایه استفاده می کنید ، به یاد داشته باشید که آن را خاموش کنید. اگر دوربین سعی کند تصویر را در زمانی که لرزش وجود ندارد تثبیت کند ، می تواند بر عکس های شما تأثیر منفی بگذارد و در واقع آن را تارتر کند.

5. از سرعت شاتر سریع استفاده کنید

هنگام تلاش برای گرفتن عکس های واضح ، آخرین چیزی که می خواهید تاری حرکت است. این مهمترین مرحله است بنابراین مطمئن شوید که آن را به درستی انجام داده اید. به طور کلی ، هرچه سرعت شاتر شما بیشتر باشد ، عکس شما واضح تر خواهد بود.

همانطور که در این پست ما در مورد سرعت شاتر ذکر شد ، به عنوان یک قاعده کلی ، افراد معمولی می توانند با تنظیم سرعت بر کسری از فاصله کانونی ، تصویری تیز و بدون تار بگیرند.

به عنوان مثال ، اگر می خواهید عکس با ضخامت 30 میلی متر بگیرید ، سرعت شاتر را روی 1/30 ثانیه تنظیم می کنید. سرعت شاتر آهسته تر ، احتمال تار شدن حرکت را افزایش می دهد.

با این حال ، شایان ذکر است که این قانون فقط مربوط به دوربین های فول فریم است. برای سنسور برش ، به دلیل اثر بزرگنمایی ، بهتر است سرعت شاتر 1/45 ثانیه را انتخاب کنید.

4. از ISO پایه خود استفاده کنید

ISO دوربین خود را تا حد ممکن تنظیم کنید ، معمولاً بین 100-200 ، جایی که واضح ترین عکس ها را دریافت می کنید. هرچه مقدار بیشتر باشد ، سر و صدای بیشتری نیز وجود خواهد داشت.

برای عکسهای واقعا واضح و شارپ ، تا آنجا که ممکن است نویز کمی می خواهید. فقط به یاد داشته باشید که ISO پایین به این معنی است که ممکن است برای حفظ نوردهی مجبور باشید سرعت شاتر خود را افزایش دهید. همه چیز در مورد یافتن تعادل بین دو تنظیم است. این به شما یک عکس مناسبی را می دهد که همچنین شارپ است.

3. نقطه مطلوب لنز خود را پیدا کنید

شارپ ترین یا بهتر است بگویم که واضح ترین نقطه در لنز شما معمولاً 2 یا 3 توقف کوچکتر از گسترده ترین دیافراگم است. برای اکثر لنزها ، این احتمالاً بین f/8-f/11 خواهد بود. اما دیافراگم بسیار کوچک می تواند باعث پراش لنز شود ، که می تواند بر وضوح نیز تأثیر منفی بگذارد. اگر دیافراگم را درک نمی کنید ، پیشنهاد می کنم دوباره برگردید و این پست را بخوانید.

استفاده از دیافراگم وسیع ، عمق میدان کم را به شما می دهد ، که همچنین باعث تاری زیاد می شود. وقتی به f/8 برسید ، خواهید دید که تصاویر بسیار واضح تر هستند ، زیرا اکثر مواردی که عکاسی می کنید به وضوح متمرکز می شوند.

2. از نور استفاده کنید

برای به دست آوردن تصاویر واضح ، هرچه نور بیشتر بهتر باشد. در واقع این امکان را به شما میدهد که  سرعت شاتر خود را سریع ، ISO  پایین و دیافراگم خود را کوچک نگه دارید. علاوه بر این ، بسیاری از دوربین ها در فوکوس در شرایط کم نور مشکل دارند.

وقتی نمی توانم از نور روز استفاده کنم اما هنوز هم یک عکس واقعا واضح می خواهم ، از یک فلاش خارج از دوربین استفاده می کنم. سعی می کنم آن را از دیوار یا سقف بیرون بیاورم تا احساس کنم که نور طبیعی خوبی وجود دارد.

نورپردازی درست کلیدی برای گرفتن تصاویر واضح است.

1. با RAW عکس بگیرید

عکاسی با فرمت RAW دارای مزایای زیادی است: شما می توانید بسیاری از تنظیمات را پس از گرفتن عکس تنظیم کنید. یکی از این تنظیمات واضح بودن یا به اصطلاح شارپ بودن ان است.

اگر در حال ویرایش تصاویر خود در Lightroom هستید ، می توانید وضوح را در ماژول Develop افزایش دهید. فقط به مسیر Develop> Detail> Sharpening بروید. اگر در حال ویرایش در Photoshop هستید ، می توانید ماسک unsharp را اضافه کنید. فقط به مسیر Filter> Sharpen> Unsharp Mask بروید.

اگر به درستی انجام شود ، می تواند جزئیات نهایی بسیار خوبی را به عکس اضافه کند. اما مطمئن شوید که در مصرف آن زیاده روی نکرده باشید! عکس هایی که خیلی واضح و شارپ هستند ، نمی توان آنها را لذت بخش و جذاب تداعی کرد.

 

بند پایانی

گرفتن عکس های خوب بستگی زیادی به میزان وضوح آن دارد. هیچ کس نمی خواهد عکس های تار را ببیند. اگر با یافتن راه درست برای انجام این کار مشکل دارید ، فقط این ترفندها را در مورد نحوه گرفتن عکس های واضح دنبال کنید.

به یاد داشته باشید که هر حرکت جزئی تأثیر می گذارد. بنابراین حتی اگر به نظر نمی رسد که تفاوت بزرگی ایجاد کند ، نتیجه نهایی قطعاً آن را منعکس می کند.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵