با پیشرفت در صنعت پرینترهای و چاپگر ها امروزه در بیشتر خانه ها می توان یک پرینتر یافت. همین عامل نیز سبب شده تا افراد برای چاپ کردن عکس های گرفته شده ی خود کمتر به آتلیه های و مراکز چاپ می روند و ترجیح می دهند تا این کار را خود در خانه با هزینه ی کمتر انجام دهند.

اگر شما نیز یکی از این افراد هستید بهتر است قبل از رفتن به سراغ پرینتر خود مقاله ی آموزش چاپ کردن عکس را تا انتها مطالعه کنید که اشتباهی در مراحل چاپ تصویر خود نداشته باشید.

اگر برای این پروسه به اندازه ی کافی زمان نگذارید احتمال اینکه تصاویر شما با آن کیفیتی که انتظار داشته اید به دستتان نرسد زیاد می باشد. در ادامه با برخی از مواردی که در هنگام چاپ کردن تصاویر نیاز دارید را بررسی خواهیم کرد.

ابعاد مناسب تصویر برای چاپ

رزولوشن یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر عکس شما وضح و رزولوشن کافی را نداشته باشد پس از چاپ کردن با افت کیفیت تصویر مواجه خواهید بود. از این رو یکی از موادی که به اهمیت دارد برسی رزولوشن تصویر می باشد. شما می توانید برای تصاویر خود ابعاد مختلفی را در نظر بگیرید اما سوال اصلی این است که آیا پس از چاپ با ابعاد مورد نظر تصویر خوبی را خواهید داشت یا خیر؟

آموزش چاپ کردن عکس

در جواب باید بگوییم که هنگام انتخاب ابعاد باید به تعداد پیکسل های تشکیل دهنده ی تصویر خود توجه داشته باشید. اگر می خواهید تصویر شما قابل قبول باشد باید حداقل از رزولوشن 200 DPI در هنگام چاپ استفاده کنید. اما اگر می خواهید تصاویر با کیفیت بالا به وجود بیاید باید از رزولوشن 300 DPI استفاده کنید. حال که با مقدار مورد نیاز آشنا هستید به اندازه ی تصویر می پردازیم.

برای به دست آوردن ابعاد مناسب عکس باشد تعداد پیکسل های تصویر را بر عدد 200 (برای 200DPI) و بر عدد 300 (برای 300 DPI) تقسیم کنید تا ابعاد مناسب عکس خود را به دست بیاورید. برای آشنایی کامل با آموزش چاپ کردن عکس تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

برای مثال اگر تصویری دارید که در ابعاد 1600 در 1000 پیکسل می باشد اگر می خواهید آنرا در کیفیت بالایی چاپ کنید بهتر است حداکثر در ابعاد 5.3 در 3.3 اینچ این کار را انجام دهید البته اگر نیاز به کیفیت پایین تر و اندازه ی بزرگتری دارید بهتر است اعداد خود را بر 200 تقسیم کنید تا میزان مورد نظر برای شما به دست بیاید.

کارتریج یکی از اصلی ترین بخش های پرینتر می باشد که تامین رنگ برای پرینتر را بر عهده دارد. این محصول در دو نوع تونر و جوهر افشان در بازار موجود می باشد. بهتراست اگر به فکر چاپ یک تصویر خوب هستید کارتریج خود را از قبل شارژ کنید و حتما برای چاپ از کارتریج های اصلی استفاده کنید تا کیفیت چاپ تصاویر پایین نرود.

انتخاب کاغذ مناسب چاپ کردن عکس

انتخاب کاغذ امر مهمی به حساب می آید که باید به اندازه ی انتخاب پرینتر و یا دوربین عکاسی برای آن زمان بگذارید. کاغذ ها در مدل های مختلفی در بازار وجود دارند و هر یک کاربرد متفاوتی دارد.

کاغذ های براق و نیمه براق می توانند انتخاب خوبی برای شما باشد، این کاغذ های رنگ ها را غنی تر نشان می دهند و همین امر نیز سبب می شود تا عکس بهتر به نظر برسد البته این محصولات ایجاد بازتاب می کند که می تواند تصاویر را کمی مبهم کند.

اگر قصد قاب کردن تصویر را دارید انتخاب کاغذ براق برای شما مناسب نیست دلیل آن هم این است که براقیت باعث می شود این محصولات در پشت شیشه نامفهوم باشند.

 

یک کاغذ مات هم می تواند کیفیت خوب تصویر را برای شما به نمایش بگذارد. همچنین در کاغذ های مات رنگ سیاه بهتر دیده می شود و جزییات در آن از کاغذ براق بهتر است و بافت عکس حفظ می شود.

کاغذ بوم نیز یکی دیگر از انواع کاغذ می باشد که در صورت قاب کردن تصویر می تواند بسیار انتخاب خوبی باشد. این محصول کنتراستی مانند کاغذ های مات را برای بیننده ایجاد می کند. همچنین رنگ ها از راه دور بهتر به نظر میرسند.

اگر قصد چاپ تصاویر با زمینه ی وسیع از رنگ مانند عکس هایی که از طبیعت تهیه کرده اید را دارید کاغذ های هنری نیز میتوانند گزینه ی مناسبی برای شما باشند که قابلیت نمایش مقادیر مختلفی از کنتراست و رنگ را دارند و دید متفاوتی ایجاد می کنند.

سخن پایانی در آموزش چاپ کردن عکس

 

در آخر کار باید بگوییم که بهتر است برای اینکه اشتباهی در پروسه ی چاپ کردن عکس انجام نشده باشد بهتر است یک نگاه دیگر به تنظیمات داشته باشید همچنین نحوه ی قرار گیری کاغذ در پرینتر را نیز چک کنید و اگر مدت زمان زیادی است که از پرینتر خود استفاده نکرده اید بهتر است بر روی یک کاغذ ساده عمل تست  را انجام دهید تا از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید.

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵