خطوط راهنما،خطوط پیشرو و یا خطوط هدایتگر نام هایی هستند که برای این عناصر به کار برده می شود. خطوط از اساسی ترین و ساده ترین ابزار های تصویربرداری هستند. البته به دلیل تنوع در این آنها ممکن است در ابتدا استفاده از خطوط کمی سخت باشد. این ابزار های ساده به راحتی می توانند در احساسات تصاویر تاثیر گذار باشند. در این مقاله قصد داریم تا نحوه استفاده از خطوط پیشرو در عکاسی را برای شما شرح دهیم.

نحوه استفاده از خطوط پیشرو در ترکیب بندی

از بارزترین ویژگی های این خطوط این است که چشم تصویربردار را راهنمایی می کنند و از یک قسمت تصویر به منطقه دیگر اشاره می کنند و معمولا از پیش زمینه تا پس زمینه را در بر می گیرند. به همین دلیل برخی به آنها خطوط اصلی نیز گفته می شود که عکس را جا به جا کرده و آنها را به هم پیوند می دهند. از متداول ترین خطوط راهنما اصلی می توان به جاده ها،رودخانه، نرده و یا دره ها اشاره کرد که از نظر جسمی در فضا کشیده می شوند.

نحوه استفاده از خطوط پیشرو در عکاسی

این نوع خطوط به دلیل حقیقی بودن بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و می توان گفت یک تصویر کاملا واقعی را برای بیننده ایجاد می کنند. چندین روش برای استفاده از خطوط پیشرو در عکس ها وجود دارد که اولین گزینه، استفاده از آنها به عنوان سوژه اصلی تصویر می باشد که فضای زیادی را اشغال کرده و توجهات را جلب می کند. خطوط اصلی همیشه مسیری نیستند که شما واقعا می توانید آن را دنبال کنید. می توان گفت آنها تنها الگوهایی هستند که بر روی زمین یا آسمان وجود دارند و چشم بیننده را هدایت می کنند.

مزایا استفاده از خطوط پیشرو در عکاسی

می توان گفت تکنیک های ترکیب بندی همه چیز برای ساختار تصویر هستند و با استفاده از آن شما در حال سازماندهی کردن تصویر هستید. معمولا این کار برای این انجام می گیرد که پیام تصویر را تا جای ممکن به صورت موثری به بیننده القا کنیم و خطوط از بهترین ابزار ها برای این امر می باشد. اگر جاده ای پیش زمینه و پس زمینه را به هم متصل کند شما فقط یک ساختار ترکیبی ایجاد کرده اید و اگر ابری سوژه شما را محاصره کرده باشد و چشم بیننده را به سمت خود بکشاند باز هم همان نتیجه به دست آمده.

در موارد دیگر خط خود موضوع شما قرار دارد. مطمئنا خطوط از عناصر ساده ترکیب می باشند که می توانند علاقه و احساسات را برای تصویر را ایجاد کنند. برای مثال یک خط خمیده ملایم، داستان بسیار متفاوتی از یک خط تیز و دندانه دار روایت می کنند بنابر این حتی تصویر یک کوه در برابر آسمان می تواند احساسات بسیار شدیدی را منتقل کند. همین حالت در شکل های مختلف به وجود آمده بر روی شن ها نیز وجود دارد.

نحوه استفاده از خطوط به عنوان مانع

می توان گفت چشم به راحتی به دنبال خطوط می رود و عبور از آن بسیار سخت می باشد. اگر با افق ها درست برخورد نشود بالا و پایین تصویر به هم میریزد به همین دلیل بیشتر عکاسان حرفه ای به دنبال افق هایی هستند که نرم باشند و یا عنصر دیگری از آسمان و زمین از آنها عبور می کند تا احساسات و ارتباط بیشتری را ایجاد کند. صاعقه، رنگین کمان، ابر هر یک می توانند یک خط راهنما در نظر گفته شوند. به طور کلی می توان گفت استفاده از خطوط پیشرو در عکاسی کار سختی نمی باشد و می توانید با کمی خلاقیت سوژه های خود را یافت کنید.

بنابراین اگر می خواهید با استفاده از خطوط تصویری را ایجاد کنید که به هم پیوسته باشد باید به دنبال خطوطی باشد که به اشتباه حرکت می کند و می تواند تصویر را تقسیم کند. قرار دادن موانعی مانند درخت ها برای بستن کادر می تواند کمک بزرگی به ترکیب بندی شما داشته باشد که البته بسیاری از تصویربرداران این نوع از کادر بندی را قبول ندارند و از آن استفاده نمی کنند.

موضوعات مورد استفاده از خطوط در عکاسی

با اینکه در هر صحنه استفاده از موضوعات خاصی پیشنهاد می شود اما همانطور که مشاهده کردید تا بسیاری از سوژه های مورد استفاده را تا همین جای کار برای شما معرفی کردیم. در ادامه به برخی دیگر از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • جاده ها و مسیر های ساخته شده توسط انسان
  • رودخانه ها و امواج اقیانوس
  • تپه های شن و ماسه
  • سازه ها و خطوط صخره ای سطح زمین
  • سایه های ایجاد شده از نور پس زمینه
  • رد پاهای محو شده در دور دست
  • درخت های افتاده
  • الگو های یخ
  • دره ها

گفتنی است که خطوط می توانند به شکل الگوهایی ظاهر شوند که مواردی از آنها را در ادامه آورده ایم :

  • رنگین کمان
  • تنه درختان
  • راه شیری در شب
  • آبشار
  • ستون ها در معماری
  • خطوط افق
  • ابر ها
  • خطوط اغراق آمیز از لنز های زاویه باز

استفاده موثر از خطوط پیشرو در عکاسی

شاید بیشتر از اهمیت استفاده از خطوط پیشرو در عکاسی، استفاده موثر از آنها مهم باشد که بسیاری از عکاسان آماتور در این بخش به مشکل می خورند. برای مثال اگرچه اتصال پیش زمینه و پس زمینه به یکدیگر خوب می باشد اما نباید همیشه اجبار به انجام این کار داشته باشید. باید به این توجه داشته باشید که این کار به بهبود تصویر شما کمک می کند یا خیر؟ به طور کلی باید بگوییم که هر عکسی به یک درخت افتاده و یا آلگو هایی از رد پا نیاز ندارد. نمونه ای از این تضاد را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

 

بنابراین اگر می خواهید از خطوط به طور موثری در تصویر خود استفاده کنید بهتر است مسیر های زیر را طی کنید :

  1. یک خط جالب پیدا کنید و دریابید که چه مقدار جلب توجه می کند
  2. اطمینان حاصل کنید که این خط باعث حواس پرتی بیننده نمی شود
  3. احساسات خط را درک کنید و ببینید این نوع احساسات برای تصویر شما خوب است یا نه
  4. تصمیم بگیرید که می خواهید خط عنصر اصلی تصویر باشد یا عصر فرعی
  5. برای افزایش ضربه خط نزدیک آن بایستید و از لنز واید استفاده کنید
  6. لبه های عکس خود را پر کنید تا بیننده بر روی تصویر متمرکز شود

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵