عکاسی پیوسته Sequence Photography

در این مطلب به آموزش یکی دیگر از تکنیک های جذاب و پویای عکاسی با عنوان عکــاسی پیوسته یا دنباله دار ‏‏‏‏‏‏‏‏( Sequence Photography) می پردازم، که پیش تر در مطلب سبک فوتوریسم در مورد ریشه و پیدایش و نوع نگــاه عکاسان مبدع تکنیک sequence به شرح کامل پرداختم.

یک عکس پیوسته نوعی ساختارشکنی در ثبت سوژه های متحرک می باشد که در یک فریم حس جنبش و روند حرکت به شکل خلاقانه ای ثبت می شود. این تکنیک روش جالبی برای ثبت رویدادهای ورزشی مانند اسنوبرد، اسکیت، دوچرخه سواری، آکروبات و غیره می باشد. هر چند شما می توانید با نگاهی خلاقانه، از این تکنیک در ژانرهای مختلف از جمله عکاسی حیات وحش و عکاسی روایی طبیعت نیز بهره جویید. برای ثبت عکس های پیوسته یا دنباله دار به یک دوربین مجهز به عکسبرداری پیاپی ‏‏‏‏‏‏‏‏(Cl,CH) نیازمندید، که البته این گزینه در بیشتر دوربین ها ‏‏‏‏‏‏‏‏(دوربین هایDSLR، تلفن های همراه و Gopro) موجود می باشد.

روال کار به این ترتیب است که شما به تعدادی عکس پیاپی از یک رویداد نیاز دارید که بعد از ثبت عکس ها با کادر مشترک، آنها را به وسیله ی نرم افزارهای تخصصی مانند فتوشاپ با یکدیگر تلفیق کرده و به نتایج چشمگیری دست خواهید یافت.

عکسبرداری پیاپی ‏‏‏‏‏‏‏‏(Cl/CH):

عکاسی پیوسته Sequence Photography

جهت عکسبرداری پیاپی با سرعت کم می توانید از گزینه Cl یا ‏‏‏‏‏‏‏‏(Continuous Low Speed) و عکسبرداری پیاپی با سرعت زیاد CH یا ‏‏‏‏‏‏‏‏(Continuous High Speed) استفاده کنید.بعد از انتخاب یکی از حالت های Cl و CH، متناسب با حرکت سوژه ی مورد نظر، با پایین نگه داشتن دکمه ی شاتر عکسبرداری با تعداد مشخص شده در ثانیه ‏‏‏‏‏‏‏‏(fps تعداد فریم ثبت شده در ثانیه) در حالت پیاپی ثبت خواهد شد.

نکات مهم

  • برای اطمینان از عملکرد درست عکسبرداری متوالی، با سرعت مناسب، یک کارت حافظه با ظرفیت بالا و بافر سریع انتخاب کنید، زیرا در زمان انجام پروسه ی ذخیره سازی عکس، فضای زیادی استفاده می شود؛ در صورت کم بودن ظرفیت کارت حافظه، پایین بودن سرعت بافر، کم بودن شارژ باطری، روشن بودن لرزشگیر دوربین و یا استفاده از فلاش از سرعت عکسبرداری کاسته خواهد شد.

بافر

بعد از آنکه سنسور در معرض نور دهی قرار گرفت، داده های تصویری درون دوربین مورد پردازش قرار گرفته و سپس بر روی کارت حافظه ذخیره خواهد شد. دوربین های دیجیتال مجهز به بافر می باشند و تصاویر را قبل از ذخیره شدن روی کارت حافظه، به مدت کوتاه نگهداری می کنند. این پروسه سرعت بین هر بار ثبت عکس را تسریع کرده و امکان عکاسی پی در پی را به کاربر می دهد.

رده های اولیه دوربین های دیجیتال مجهز به هیچگونه بافری نبوده و بنابراین کاربر مجبور می شد بعد از هر بار ثبت عکس مدت زمانی را در انتظار ذخیره سازی تصویر بر روی کارت حافظه بماند تا بتواند تصویر بعدی را ثبت کند. هم اکنون تمامی دوربین های دیجیتال مجهز به قطعه بافری هستند که سرعت عکاسی را همانند دوربین های آنالوگ تسریع بخشیده به این ترتیب که تا زمانی که تصویر گرفته شده قبلی در کارت حافظه ذخیره شود تصاویری را که کاربر در حال ثبت کردن است را در خود نگه می دارد.

مکان قرار گرفتن بافر درون سیستم دوربین برای کاربران قابل تشخیص نیست و البته نگهداری داده ها بر روی بافر قبل یا بعد از پردازش تصاویر صورت می گیرد.

  • اگر دسترسی به حافظه ی سریع ندارید، می توانید از کیفیت پایین تر تصاویر استفاده کنید.
  • در بیشتر دوربین ها تنظیمات عکسبرداری پیاپی روی بدنه ی دوربین ‏‏‏‏‏‏‏‏(مانند شکل بالا) قرار دارد، اما در بعضی دوربین ها این گزینه را می توانید در قسمت منو داخلی دوربین پیدا کنید.

کادربندی

برای کادربندی این عکس ها دو روش وجود دارد:

“ثابت و متحرک”

در روش ثابت شما کادر خود را با توجه به نقاط ورود و خروج سوژه با زاویه ی دید مناسب مشخص کرده و دوربین را روی سه پایه محکم کنید تا تمام عکس ها با کادری یکسان اما سوژه ی متحرک ثبت شوند و در زمان ادغام کردن، تصاویر به راحتی با هم تلفیق شوند.

در روش دوم معمولا در آن به سرعت شاتر بالاتری نیاز دارید و در حالی که دکمه شاتر را نگه داشته اید همزمان با حرکت سوژه دوربین را حرکت دهید و سوژه را دنبال کنید و در زمان مناسب عکسبرداری را متوقف می کنید.

  • در این نوع عکاسی سعی کنید از زاویه های متفاوت عکاسی کنید تا حس هیجان و حرکت تصویر مضاعف شود.

تنظیمات دوربین

برای داشتن وضوح مناسب باید به عمق میدان تصویر توجه داشته باشید، با انتخاب دیافراگم مناسب با جهت و عمق حرکت سوژه می توانید عکس هایی با وضوح چشمگیر داشته باشید.

در صورتی که سوژه به موازات دوربین حرکت کند، انتخاب دیافراگم کار پیچیده ای نیست، حتی با توجه به نور محیط می توانید از دیافراگم های باز استفاده کنید، اما اگر حرکت سوژه به سمت دوربین باشد عمق میدان مورد نیاز، ناحیه ی وسیع تری را در بر خواهد گرفت، معمولا در این شرایط دیافراگم ۸ تا ۱۱جواب گو خواهد بود، اما حتما قبل از ثبت عکس ها محدوده ی واضح در تصویر را ارزیابی کنید.

سرعت شاتر

سرعت شاتر بستگی به سرعت حرکت سوژه دارد، معمولا برای این تکنیک در سرعت معمولی از سرعت۱/۶۰ تا ۱/۵۰۰  برای سرعت بالا جواب گو خواهد بود.

اگر از یک دوربین DSLR استفاده می کنید برای تنظیمات دوربین از تنظیمات دستی استفاده کنید یا تنظیمات را روی الویت شاتر قرار دهید.

کار در نرم افزار

بعد از ثبت عکس ها، از بین تصاویر، تعداد مناسبی از آنها را انتخاب کرده که حتی المقدور با یکدیگر هم پوشانی نداشته باشند. از مسیر زیر عکس ها را وارد فتوشاپ نمایید.File>automate>photomergeتمام گزینه های زیر صفحه را غیر فعال کنید.

بعد از باز شدن تصاویر برای هر یک، لایه ماسکی را فعال کرده و به وسیله قلم مو قسمت های مورد نظر را بازیابی نمایید.

در مرحله ی آخر لایه ها را با هم مرج کرده و در صورت نیاز در لایت روم یا فتوشاپ ادیت کنید و در نهایت نتیجه ی کار، عکسی خاص با جلوه ی بصری فوق العاده خواهید داشت.

اینستاگرام زهره فتاحی

میانگین امتیازات ۵ از ۵