چگونه از رعد و برق عکاسی کنیم؟

عکاسی از رعد و برق یک سرگرمی خطرناک است. هیچ کس نمی تواند زمان دقیق رعد و برق را پیش بینی کند بنابراین عکس گرفتن از رعد و برق می تواند دشوار و در عین حال بسیار هیجان انگیز باشد. این نوع عکس ها بسیار منحصر به فرد هستند به خصوص اگر الگوی و مکان رعد و برق خاص باشد.

۱. حفظ امنیت:

مهم ترین موضوع در عکاسی از رعد و برق یافتن مکان امن و حفظ سلامتی و امنیت است. بهتر است هنگام این نوع عکاسی در ساختمان، ماشین یا مکانی قرار بگیرید که از برخورد مستقیم آذرخش در امان باشید. هنگام عکاسی در شرایط طوفان و رعد و برق از قرار گرفتن در مکان های باز، به خصوص اگر آب هم وجود دارد، نزدیک درختان بلند و سازه های ساختمانی به شدت خودداری کنید؛ و یا حداقل ۱۵ متر از موارد ذکر شده فاصله بگیرید.

چگونه از رعد و برق عکاسی کنیم؟

۲. تجهیزات مورد نیاز:

برای گرفتن یک عکس بسیار خوب از رعد و برق، دوربین DSLR یا بدون آینه و سه پایه ضروری است. استفاده از این نوع دوربین ها به شما امکان تنظیم سرعت شاتر، اندازه دیافراگم و ایزو و همچنین ذخیره عکس با فرمت RAW را می دهد.

ابزار مهم دیگر در این عکاسی سه پایه است. زیرا برای عکاسی از آذرخش به سرعت شاتر پایین نیاز دارید در این حالت مدت زمان عکاسی طولانی تر می شود و احتمال لرزش دست بالا می رود، بنابراین استفاده از سه پایه از لرزش دوربین جلوگیری می کند.

در این عکاسی همه لنزها قابل استفاده هستند اما من لنزهای زوم را به لنزهای پرایم ترجیح می دهم، زیرا لنزهای زوم امکان انتخاب فاصله کانونی های متفاوت را به شما می دهد. در عکاسی از یک فضای وسیع با ابرهای زیاد لنزهای واید عملکرد بهتری از لنز های تله دارند، لنزهای تله هم به خوبی این کار را انجام می دهند اما به دلیل زاویه دید کمتر به کمی خوش شانسی نیاز دارید.

لوازم جانبی دیگری نیز می تواند در عکاسی از رعد و برق مفید باشد:

1-ریموت کنترل:

حتی با استفاده از سه پایه فشار دادن شاتر می تواند لرزش ایجاد کند، بنابراین استفاده از ریموت کنترل بسیار مفید است .

2-دستمال برای تمیز کردن لنز:

معمولا هنگام رعد و برق احتمال بارندگی نیز وجود دارد. یک قطره باران بر روی لنز می تواند عکس شما را خراب کند. پس همواره دستمالی برای تمیز کردن لنز به همراه داشته باشید.

3- MIOPS Camera Trigger:

این ابزار در هنگام شروع رعد و برق یک سیگنال به دوربین ارسال می کند و به صورت اتوماتیک دکمه شاتر فشرده می شود و لحظه قطعی را ثبت می کند. مزیت دیگر این ابزار این است که می توانید پس از قرار دادن دوربین در مکان مورد نظر از آن دور شوید و در فضای امن تر قرار بگیرید.

۳. یافتن مکان مناسب:

طوفان و رعد و برق معمولا در همه جا اتفاق می افتد. در بعضی فصول حتی هر روز می توان شاهد رعد و برق بود. اما نکته مهم یافتن مکانی مناسب برای عکاسی است. در بسیاری از موارد باید به دنبال پیش زمینه جذاب برای عکس خود باشید و احتمالا پنجره اتاقتان جای جذابی نیست.

جستجو برای یافتن جای مناسب در هنگام طوفان و رعد و برق می تواند خطرناک و اتلاف وقت باشد، بنابراین بهتر است از قبل لوکیشن مناسب را شناسایی کرده باشید و لوکشین ها را به خاطر بسپارید. اگر در سفر هستید هنگام شروع طوفان محل مناسب برای عکاسی را پیدا کنید. هدف یافتن مکانی است با منظره ای زیبا و آسمانی وسیع، جزییات پیش زمینه نیز زیر نور رعد و برق می تواند بسیار جذاب باشد. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏(و شاید در مواقعی ضد نور)دوباره تاکید می کنم جایی امن برای عکاسی انتخاب کنید. همچنین دوربین و لنز را با استفاده از یک کاور در برابر باران محافظت کنید.

۴. تنظیمات پیشنهادی برای دوربین:

وقتی در لوکیشن قرار گرفتید دوربین را بر روی سه پایه نصب کنید و تنظیمات زیر را انجام دهید:

۱. تنظیمات فوکوس:

لنز را در حالت فوکوس دستی قرار دهید و روی بی نهایت فوکوس کنید. برای امتحان یک عکس بگیرید و از شارپ بودن آن مطمئن شوید.

۲. تنظیمات ISO:

ISO دوربین را بر روی حالت پایه ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏(کمترین مقدار قرار دهید). در بیشتر دوربین ISO پایه بین ۶۴ تا ۲۰۰ می باشد.

۳. قرار دادن حالت دوربین بر روی مد دستی:

دوربین خود را بر روی مد دستی قرار دهید. من به هیچ یک از حالت های اتوماتیک دوربین اعتماد نمی کنم زیرا هر رعد و برق محیط را روشن می کند و ممکن است خطا در اندازه گیری نور رخ دهد.

۴. تنظیم سرعت شاتر:

اگر سرعت شاتر را بین ۵ تا ۳۰ ثانیه انتخاب کنید شانس بیشتری برای عکس گرفتن از رعد و برق خواهید داشت، حتی ممکن است بیشتر از یک رعد و برق را در عکس خود ثبت کنید.

اما با این سرعت شاتر پیش زمینه نیز بسیار روشن خواهد شد، بنابراین ممکن است عکس گرفته شده بیش از اندازه نورگرفته باشد. با انتخاب سرعت شاتر بین ۱ تا ۵ ثانیه پیش زمینه تاریک تر می شود، اما گرفتن عکس از آذرخش دشوار تر نیز می شود.

۵. انتخاب دریچه دیافراگم:

اگر جسمی در پیش زمینه وجود ندارد با f/۵,۶ شروع کنید. اگر با این دریچه دیافراگم عکس شما بیش از حد نور دریافت کرد از f/۸ یا دریچه دیافراگم های کوچکتر انتخاب کنید.

چنان چه فضا عکس همچنان روشن بود لازم است دریچه دیافراگم های خیلی کوچک مثل f/۱۶ و یا از فیلتر ND برای کاهش دادن نور ورودی به دوربین استفاده کنید. در شرایطی که جسمی در پیش زمینه وجود دارد ممکن است لازم باشد از دریچه دیافراگم کوچک باشد تا عمق میدان بیشتری داشته باشید.

۶. استفاده از تریگر:

اگر تریگر حساس به نور دارید فرآیند عکاسی از رعد و برق برای شما آسان تر خواهد شد، زیرا این ابزار به محض تشخیص رعد و برق به طور اتوماتیک فرآیند نوردهی را آغاز می کند.

۷. عکس های خود را بازبینی کنید:

زمانی که از رعد و برق عکس گرفتید، عکس خود را بازبینی کنید و از درستی جزئیات عکس مطمئن شوید. اگر لازم بود سرعت شاتر دریچه دیافراگم و ISO را مجدد تنظیم کنید. ممکن است مجبور شوید این فرآیند را چند بار تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.

۵. عکاسی با مد Bulb یا بدون مد Bulb

هنگام عکاسی از آذرخش ممکن است زمان نوردهی را به طور دستی چندین ثانیه اتخاب کنید و نگران نباشید که دوربین زمان طولانی در معرض نور قرار می گیرد، زیرا به غیر از رعد و برق منبع نور دیگری وجود ندارد.

اما اگر منابع نور دیگری در پیش زمینه یا پس زمینه وجود داشته باشد زمان نوردهی را بر اساس آنها انتخاب می کنید و منتظر وقوع رعد و برق می مانید. اما اگر تعداد رعد و برق های اتفاق افتاده زیاد باشد ممکن است عکس شما بیش از حد در معرض نور قرار گیرد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏(overexpose).

و یا اگر تعداد آذرخش ها بسیار کم ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏(یا آذرخش ها ضعیف باشند) باشد عکس شما نور کمی دریافت می کند ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏(underexpose). به عکس های زیر توجه کنید overexpose و underexpose در عکس ها مشاهده می شود.

نوردهی در حالت Bulb به شما اجازه می دهد هر زمان که خواستید نوردهی را پایان دهید. حالت Bulb هنگامی که چندین رعد و برق همزمان اتفاق می افتد بسیار مناسب است، زیرا می توانید چندین آذرخش را در یک عکس ثبت کنید و از نورگیری زیاد یا کم اجتناب کنید.

۶. نکات ترکیب بندی

هنگام ترکیب بندی توجه داشته باشید که نسبت آسمان به زمین بیشتر باشد. این ترکیب بندی ممکن است در چشمی دوربین خوب به نظر نرسد اما هنگامی که صاعقه اتفاق می افتد موضوع شما همان رعد و برق می باشد و ترکیب بندی را تکمیل می کند.

در طوفان های شدید رعد و برق می تواند قسمت اعظم عکس را پر کند و این دقیقا همان چیزی است که شما می خواهید. به نظر من ۶۰ تا ۸۰ درصد آسمان و ۲۰ تا ۴۰ درصد زمین می تواند ترکیب بندی خوبی باشد.از آنجایی که مکان دقیق ظهور رعد و برق در کادر شما مشخص نیست ایده خوبی است که کادر خود را وسیع تر از حالت نرمال انتخاب کنید در این حالت امکان برش ترکیب بندی ایده آل وجود دارد.

سعی کنید در ترکیب بندی از قرار دادن المان های برجسته در پیش زمینه و پس زمینه خودداری کنید، مگر این که با هدف خاصی از آن ها استفاده کنید و در قاب بندی خود قرار دهید.

۷. سوالات متداول برای عکاسی از رعد و برق:

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از رعد و برق چیست؟

حالت ایده آل عکاسی با مد دستی می باشد، زیرا در این حالت نوردهی کاملا قابل کنترل است. با ISO ۱۰۰ و f/۵,۶ کار را آغاز کنید و سرعت شاتر را بر اساس میزان روشنایی محیط و نور صاعقه تنظیم کنید. عمل فوکوس را به طور دستی انجام دهید و به یاد داشته باشید که فوکوس اتوماتیک را خاموش باشد.

آیا عکاسی از آذرخش بی خطر و امن است؟

عکاسی آذرخش می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه اگر طوفان و رعد و برق بالای سر شما اتفاق بیفتد. بنابراین مکانی سرپوشیده را برای استقرار خود انتخاب کنید، و یا در فاصله ای دور از طوفان قرار بگیرید و از لنزهای تله استفاده کنید.

چگونه با گوشی هوشمند از رعد و برق عکاسی کنیم؟

ابتدا گوشی خود را بر روی یک سطح بدون حرکت و یا سه پایه قرار دهید تا از لرزش آن جلوگیری کنید، سپس از یک اپ که امکان تغییر تنظیمات دوربین مانند ISO و سرعت شاتر را به شما می دهد استفاده کنید. ISO را در پایین ترین مقدار قرار دهید، به ترکیب بندی دقت کنید و عکس بگیرید. اگر عکس بیش از اندازه تاریک بود سرعت شاتر را بر اساس نور تنظیم کنید.

۸. صبور بودن و گرفتن عکس های زیاد:

برای عکاسی از آذرخش لازم است عکس های بسیاری بگیرید، عکس پشت عکس، دوربین خود را در مکان مورد نظر مستقر کنید و امیدوار باشید که صاعقه در محل درست اتفاق بیفتد. حتی با استفاده از ترگیر اتوماتیک حساس به نور لازم است عکس های زیادی بگیرید.

گاهی ممکن است فقط به خاطر بد شانسی با دست خالی به خانه برگردید. اما این امکان وجود دارد که لحظه طلایی برای شما اتفاق بیفتد، بنابراین صبور باشید و به طور متوالی عکس بگیرید.امیدوارم که این راهنما درک خوبی از چگونگی عکاسی آذرخش و همچنین حفظ امنیت به شما داده باشد.

اینستاگرام کیان نوروزی

میانگین امتیازات ۵ از ۵