7ترفند موثر عکاسی برای اینستاگرام

اولین دوربین‌ها را روی گوشی‌های موبایل به خاطر دارید؟ یاد عکس‌های تار و بی‌کیفیتی که با ذوق ثبتشان می‌کردیم به خیر! دوربین‌ تلفن‌های همراه امروز تقریبا هرکاری از دستشان برمی‎‌آید. حتی کمپانی‌های مختلف برای رقابت با هم، با استفاده از گوشی‌های تولیدی خود، فیلم سینمایی می‌سازند!

از طرفی دیگر اینستاگرام بستری مبتنی بر تصویر است و امروزه همه کسانی که از این شبکه‌ اجتماعی استفاده می‌کنند، گوشی هوشمند در اختیار دارند. با یادگیری چند مهارت ساده می‌توان عکس‌های جذابی با همین تلفن‌های همراه گرفت و حضور قدرتمندانه‌تری در فضای اینستاگرام داشت.

در این مقاله ترفندهای عکاسی مناسب برای اینستاگرام را مرور می‌کنیم و به سراغ کشف راه‌های عکاسی حرفه‌ای با دوربین موبایل برای ساختن پست‌هایی جذاب می‌رویم. با ما همراه باشید.

اگر آشنایی با نرم افزار ادیت عکس اینستاگرام برای شما جالب است می توانید در مطلب دیگر بلاگ نشانت آن را بخوانید.

7ترفند موثر عکاسی برای اینستاگرام

گرفتن عکس‌های خوب برای اینستاگرام کار چندان پیچیده‌ای نیست. تنها کافی است تا قواعد پایه‌ای عکاسی را خوب یاد بگیرید و کمی تمرین داشته باشید. در ادامه به بررسی قواعد پایه‌ای عکاسی می‌پردازیم تا با دانستن آن‌ها بتوانید عکس‌های جذابی را برای اینستاگرام آماده کنید و ترفندهای عکاسی برای اینستاگرام را بشناسید:

استفاده از نور طبیعی

پایه‌ی اصلی یک عکس خوب، نور مناسب است. یادگیری استفاده درست از نور اولین و مهم‌ترین قدم برای ثبت عکس‌های جذاب، تنها با استفاده از دوربین موبایلتان است.

هنگامی که نور طبیعی به اندازه کافی وجود دارد، به هیچ عنوان از نور فلش دوربین استفاده نکنید. چرا که نور طبیعی به تنهایی برای گرفتن عکس باکیفیت و روشن کافی است.

اگر نمی‌توانید عکس‌های خود را در محیط آزاد بگیرید، مکانی نزدیک به پنجره یا جایی که نور طبیعی مناسب دارد را برای عکاسی انتخاب کنید.

حتی در شب‌ها بهتر از نزدیک منبعی که دارای نور محیط است عکاسی کنید. جایی مانند چراغ‌های مغازه‌ها یا تیره چراغ برق در خیابان.

از نور بیش از اندازه استفاده نکنید!

درست است که در بخش قبلی توصیه کردیم مکان پرنوری را برای عکاسی انتخاب کنید، اما استفاده بیش از اندازه از نور نیز می‌تواند به خراب شدن عکستان منجر شود.

به خاطر داشته باشید که عکسی که کم نور است را با استفاده از نرم‌افزارهای ادیت عکس می‌توان روشن کرد، اما با عکس بسیار روشن هیچ کاری نمی‌شود انجام داد!

هنگام عکاسی، در صفحه موبایل خود روی پرنورترین قسمت اتاق کلیک کنید تا دوربین موبایل خودش را با میزان نور اتاق تطبیق دهد. به همین راحتی!

زمان مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنید

عکاس‌ها عاشق زمان طلایی عکاسی هستند. زمانی که خورشید در افق، کم کم غروب می‌کند. این علاقه دلیل مشخصی نیز دارد. اینکه عکاسی در این ساعات، زیبایی خاصی را به تصاویر هدیه می‌کند. رنگ نور خاص خورشید در این بازه زمانی، یک فیلتر طبیعی برای عکس‌های اینستاگرامی است!

اگر وسط روز عکاسی می‌کنید، ابرها دوستان شما هستند. چراکه احتمالا عکاسی زیر نور مستقیم آفتاب کمی مشکل باشد. ابرها نور شدید و مستقیم خورشید را به نوری ملایم و دلپذیر تبدیل می‌کنند.

در مجموع زمان مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنید تا عکس‌های حرفه‌ای تری داشته باشید.

قانون یک سوم‌ها را رعایت کنید

یکی از قانون‌های ساده برای عکاسی موثرتر قانون یک سوم است. این قانون تعریف بسیار ساده‌ای دارد:

اگر از سه خط افقی و سه خط عمودی را روی عکس خود ترسیم کنید، چهار نقطه محل تلاقی این خطوط هستند. این چهار نقطه، جایی هستند که سوژه ها می توانند برای ایجاد یک تصویر با ترکیب بندی قوی و متعادل در آن قرار گیرند.

یکی از تکنیک‌های بسیار خوب برای عکاسی فعال کردن این خطوط برای دوربین موبایل است. به بخش تنظیمات دوربین گوشی خود بروید و گزینه grid را فعال کنید تا این قانون را با خطای کمتری عملی کنید.

زاویه دید متفاوتی را امتحان کنید

معمولا گوشی را افقی یا عمودی، در حالی که ایستاده‌ایم به دست می‌گیریم و شروع به عکاسی می‌کنیم. اما بعضی وقت‌ها با شکستن قاعده‌های کلی می‌توان تصاویری با زاویه دید جدیدی خلق کرد.

به طور مثال از زاویه دید بالا یا پایین نسبت به سوژه عکاسی کنید. دوربین را به دیوار بچسبانید و عکس بگیرید. گوشی را روی زمین بگذارید. زاویه‌های دیدی را امتحان کنید که می‌توانند نگاه جدیدی از عکس‌ها را به بیننده هدیه کنند.

خودتان را به چالش بکشید اما مواظب سلامیتان هم باشید و نوک کوه و لب دره حواستان را جمع کنید!

کادربندی درستی داشته باشید

گاهی وقت‌ها لازم نیست روی سوژه خود زوم کنید. کمی فضا در اطراف نقطه کانونی عکس گاهی اوقات جزئیات بی‌نظیری می‌سازد. به طور مثال به عکس زیر نگاه کنید که ماه در آسمان کنار سوژه اصلی تصویر، چه قدر زیبا می‌درخشد:

برخلاف دوربین‌های حرفه‌ای که از لنزهایی با قابلیت تنظیمات مختلف استفاده می‌کنند، زوم کردن با دوربین‌های موبایل غالبا باعث کاهش وسعت دید شما می‌شود. در نتیجه هنگام ادیت عکس‌ها ممکن است جزئیات جذابی را از دست دهید.

به جای زوم کردن روی سوژه خود در صفحه موبایل ضربه بزنید تا دوربین روی آن نقطه متمرکز شود.

به عکس‌های خود عمق بیشتری اضافه کنید

اینکه تمام تمرکز خود را روی سوژه عکس بگذارید، انتخاب راه بسیار راحتی است. فرقی ندارد که سوژه شما یک انسان باشد، یک یک تکه پیتزای خوشمزه و جذاب. اما عکس‌هایی که از لایه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و علاوه بر سوژه اصلی، سوژه‌هایی دیگری در پس زمینه نیز دارند، معمولا به دلیل آنکه به اصطلاح عمق بیشتری را ارائه می‌کنند، جذابیت بسیار بیشتری دارند.

به طور مثال عکس زیر به جای اینکه تنها روی گل‌ها به عنوان سوژه اصلی تمرکز کند، نرده پشت گل‌ها، یک درخت پشت نرده‌ و سپس غروب آفتاب را نیز نشانه گرفته است. عکسی با چندلایه که هر کدام از این لایه‌ها، جذابیت بیشتری را نمایان می‌کنند.

خلاقیت در عکاسی اینستاگرام

خلاقیت، فرمول جدایی بیشتر دیده شدن عکس‌ها در اینستاگرام است. بعضی عکس‌ها به دلیل خاص بودنشان چنان در میان کاربران محبوب می‌شوند که رفته رفته تبدیل به یک «کلیشه» یا ژانر برای عکاسی می‌شوند. بخشی از این خلاقیت با تمرین و مطالعه به دست می‌آید و قسمت دیگری از آن با مرور ایده‌های کلی و اضافه کردن امضای خود به آن‌ها.

5 ایده جذاب برای عکاسی خلاقانه در اینستاگرام

حال که با بخشی از قواعد مهم و کلی در ترفندهای عکاسی برای اینستاگرام آشنا شدیم، وقتش رسیده تا چند ایده برای عکاسی خلاقانه در اینستاگرام را بررسی کنیم .

استفاده از الگوها، سازنده عکس‌های ساده و جذاب

مغز ما عاشق الگوهای هندسی و شکل‌های منظم است. بعضی از اکانت‌های اینستاگرامی تنها با عکاسی از الگوهای مختلف موفق شدند تعداد زیادی دنبال‌کننده جدید را جذب صفحه و عکس‌های خود کنند.

درست مثل عکس زیر:

به دنیای اطراف خود توجه کنید. معماری ساختمان‌ها، طبیعت و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف منابع جذابی برای پیدا کردن این الگوها هستند.

رنگ‌های پر جنب و جوش

عکس‌های مینیمال و رنگ‌های خنثی مد شده‌اند، اما بعضی وقت‌ها استفاده از رنگ‌های پر جنب و جوش ایده‌ی بدی نیست. رنگ‌های روشن و شاد به ما انرژی خاصی را هدیه می‌کنند. وقتی از این رنگ‌ها برای عکس‌های اینستاگرامی استفاده می‌کنیم، تاثیر بسیار بزرگی روی صفحات کوچک موبایل حاصل می‌شود:

جادوی حس شوخ‌طبعی

اگر می‌خواهید درباره مشکلات دنیا غر بزنید، شاید بهتر باشد توییتر را به عنوان شبکه اجتماعی مناسب این کار انتخاب کنید!

دنیای اینستاگرام، دنیای عکس‌های رنگی است و استفاده از حس شوخ طبعی در عکس‌های اینستاگرام بسیار موثر است. عکس‌های بامزه مثل یک نفس عمیق و تازه برای مخاطبان عمل می‌کنند و به آن‌ها دلیلی می‌دهند که شاید آن قدر ها هم همه چیز جدی نیست!

شاید به همین دلایل هم عکس‌های رنگی در اینستاگرام پرطرفدار هستند. عکس زیر را شاید بتوان یک نمونه درباره توضیحاتی که داده شد، دانست.

پس‌زمینه‌های دلربا

یک تکنیک ساده اما تاثیرگذار: از پس‌زمینه‎‌هایی دلربا برای دیده شدن سوژه اصلی استفاده کنید! کافی است نگاهی به این عکس محصول بیاندازید.

در واقع استفاده از یک پس‌زمینه جذاب مثل دورچین یک غذا عمل می‌کند. برای اینکه غذا خوشمزه بیاید، باید دورچین مناسبی داشته باشد و برای زیبا شدن عکس، پس‌زمینه جذاب مورد نیاز است!

غذاهای خوش رنگ و لعاب

این جمله معروف را احتمالا شما هم شنیده‌اید: شکم آدمیزاد هم سیر شود، چشمش سیر نمی‌شود! این جمله در اینستاگرام بیش از هرجای دیگری درست است. چراکه بیشتر ما از دیدن عکس‌های خوش رنگ و لعاب غذاها در این شبکه اجتماعی خسته نمی‌شویم!

راز گرفتن عکس‌های جذاب از غذاها، این است که زاویه درست و از بالا را برای ثبت تصویرشان انتخاب کنید، از فتوژنیک محیط اطراف به خوبی استفاده کنید و استفاده مناسب از نور طبیعی را فراموش نکنید.

عکاسی پانوراما برای اینستاگرام

عکاسی پانوراما یا همان 360 درجه نیز در اینستاگرام از محبوبیت خاصی برخوردار است. برای گرفتن چنین تصاویری کار سختی در پیش رو ندارید. چرا که تقریبا برای هرکاری در دنیای امروز یک اپلیکیشن وجود دارد که فرآیند انجام آن را بسیار راحت کرده است!

اگر از گوشی‌های اندروید استفاده می‌کنید می‎‌توانید برای ساخت تصاویر پانورما از نرم افزار InSwipe استفاده کنید. اگر هم گوشیتان ios است از swipeable یا unsquared کمک بگیرید.

سوالات متداول

مهم ترین ترفندهای عکاسی برای اینستاگرام چیست؟

به طور کلی شناخت قوانین و اصول عکاسی به گرفتن عکس‌های جذاب در اینستاگرام کمک بسیار زیادی می‌کند. از جمله این قوانین می‌توان به قانون یک سوم یا کادربندی درست اشاره کرد.

چگونه عکس های جذاب و باکیفیت برای اینستاگرام بگیریم؟

با استفاده از نور طبیعی محیط، انتخاب زاویه درست و درنظر گرفتن پس زمینه مناسب می‌توان عکس‌های جذابی را برای اینستاگرام تهیه کرد.

آیا برای داشتن عکس های حرفه ای در اینستاگرام نیاز به وسایل حرفه ای عکاسی می باشد؟

خیر. با یک گوشی موبایل هم می‌توان عکس‌های جذابی را برای اینستاگرام تهیه کرد.

منبع:neshanet.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵