مشکلاتی که عکاسان تازه‌کار با آن روبه‌رو می‌شوند

هر عکاس تازه‌کاری در هنگام شروع کار عکاسی با مشکلاتی مواجه می‌شود که همین مشکلات باعث پیشرفت و بهتر شدن کار می‌شود. در این مطلب به بررسی مشکلات رایجی می‌پردازیم که هر عکاس تازه‌کاری ممکن است با آن‌ها مواجه شود.

عکاسی هنر و یا بهتر است بگوییم علمی است که با آزمون‌وخطا به بار می‌نشیند. بسیاری از عکاسان تازه‌کار در شروع کارشان با مشکلاتی مواجه می‌شوند که بسیاری از حرفه‌ای‌ها در شروع کارشان به این مشکل‌ها برخورده‌اند. در این مطلب به بررسی مشکلاتی می‌پردازیم که هر تازه‌کاری ممکن است با آن مواجه شود. با ما همراه باشید.

۱-خرید تجهیزات گران‌قیمت شمارا تبدیل به عکاس بهتری نمی‌کند

مشکلاتی که عکاسان تازه‌کار با آن روبه‌رو می‌شوند

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که تازه‌کارها در آغاز کارشان با آن مواجه می‌شوند این است که علاقه شدیدی به خرید تجهیزات زیاد و گران‌قیمت دارند. تجهیزات گران‌قیمت شمارا به عکاس بهترین تبدیل نمی‌کند، تنها جیب شمارا خالی می‌کند!

بدون شک دوربین‌های گران‌قیمت قابلیت‌های بسیار بهتری دارند و به پیشرفت کار کمک شایانی می‌کنند ولی این تجهیزات زمانی به کار می‌آید که شما از دانش حرفه‌ای برخوردار باشید. با نداشتن دانش کافی تنها انرژی و منابع مالی‌تان را به هدر داده‌اید. بسیاری از دوربین‌های میان رده DSLR قابلیت خوبی برای ثبت تصاویر باکیفیت قابل‌قبول دارند. لنز Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 یکی از بهترین لنزهایی است که به تازه‌کاران پیشنهاد می‌شود. این لنز زاویه دید مناسبی به عکاس می‌دهد که با استفاده از آن می‌تواند عکس‌های نسبتاً واید و زوم خوبی بگیرد.

توجه به قواعد و قوانین عکاسی و پرهیز از هزینه زیاد برای خرید تجهیزات گران‌قیمت یکی از نکات کلیدی در شروع راه عکاسی است.

۲-آموزش قواعد و قوانین اولیه عکاسی

از افراد در شروع کار اشتیاق زیادی دارند که قبل از هر چیزی تکنیک‌های جدید را بیاموزند. نکته‌ای که بسیاری از عکاسان تازه‌کار آن را فراموش می‌کنند این است که یادگیری اصول اولیه عکاسی مایه حیات برای یک عکاس است. اگر اصول و پایه عکاسی را فرانگیرید هیچ‌وقت به یک ادیتور خوب تبدیل نمی‌شوید.

یادگیری مفاهیمی ازجمله ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم ممکن است کمی دشوار باشد ولی زمانی که این مفاهیم را به‌خوبی و عمیق یاد بگیرید از پس هر چیزی به‌خوبی برمی‌آیید. یادگیری مفاهیم اصلی کار با دوربین و تسلط کامل بر منوهای دوربین یکی از نکات مهمی است که بسیاری از افراد تازه‌کار آن را فراموش می‌کنند.

۳-اصلاح اشتباهات عکاسی در ویرایش

یکی از مشکلات اصلی امروز عکاسان (حتی عکاس‌های حرفه‌ای) تکیه کردن بر نرم‌افزارهای ویرایش عکس ازجمله ادوبی فتوشاپ است. نرم‌افزار کمک می‌کند تا اشتباهاتی را که حین عکاسی متوجه آن نبوده‌اید و یا نتوانسته‌اید در حین عکاسی آن را برطرف کنید را اصلاح کنید. نرم‌افزار نباید به‌جز اصلی کار یک عکاس تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حین عکاسی باید به آن توجه شود این است که فکر کنید هیچ نرم‌افزاری برای ویرایش وجود ندارد و شما مجبور هستید عکس را در درست‌ترین حالت ممکن عکاسی کنید.

۴-عکاسی با فرمت خام یا RAW

هیچ قانون مکتوبی برای عکاسی با فرمت RAW وجود ندارد ولی عکاسی با فرمت RAW این قابلیت را به شما می‌دهد تا مشکلات نوری و رنگی‌تان را تا اندازه بسیار زیادی در نرم‌افزار اصلاح کنید. بسیاری از دوربین‌ها حتی دوربین‌های کامپکت هم از فرمت RAW پشتیبانی می‌کنند. در حالت عکاسی با فرمت خام دوربین اطلاعات هر پیکسل را به‌صورت خام ثبت می‌کند تا عکاس بتواند در نرم‌افزار این پیکسل‌ها را ویرایش کند.

۵-نورسنجی

نورسنجی یکی از اساسی‌ترین مبانی عکاسی است که امروز استفاده از آن به لطف دوربین‌های پیشرفته بسیار آسان شده است. نورهای شما باید در تعادل در عکس ثبت شوند، نور نباید آن‌قدر زیاد باشد که عکس به‌اصطلاح اور اکسپوز شود و نه نور آن‌قدر کم باشد که عکس آندر اکسپوز شود. نورها باید به‌اندازه باشد و تمام اجزا سوژه به‌وضوح در تصویر ثبت شود. عکاسی در یک روز ابری بهترین تمرین برای نورسنجی درست است، نورسنجی شما در روز ابری باید به‌گونه‌ای باشد که تمام جزئیات ابر به‌خوبی ثبت شود و نوری که به سوژه تابیده هم به‌درستی در تصویر به نمایش دربیاید.

۶-از دست دادن جزئیات در سایه‌ها

از دست دادن جزئیات تصویر در سایه‌روشن‌ها یکی از مشکلاتی است که عکاسان تازه‌کار در شروع راه عکاسی با آن مواجه می‌شوند. استفاده درست از هیستوگرام راه‌حل ثبت دقیق جزئیات است. نورسنج دوربین در اینجا به کمک شما می‌آید، توجه به نمودار نورسنجی نکته بسیار مهمی است و یادگیری آن به ثبت تصاویر بهتر کمک شایانی می‌کند.

۷-تصاویر تار

تصاویر تار بدون شک یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که عکاسان تازه‌کار با آن مواجه می‌شوند. دلایل زیادی برای ثبت تصاویر تار وجود دارد، ازجمله اساسی‌ترین مشکلات، فوکوس نبودن سوژه، سرعت شاتر پایین و لرزش دست در حین ثبت تصویر است. استفاده از سه‌پایه و یا استفاده از سرعت شاتر مناسب با ایزو بالا ازجمله راه‌حل‌هایی است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

۸-مقایسه عکس خود با دیگران

یکی از اشتباه‌ترین کارها، مقایسه کار خود با دیگران است. در هنر نباید کار خود را با هیچ شخص دیگری مقایسه کنید، معیار اصلی خودتان هستید، خود امروز و خود فردایتان. تلاش کنید تا از دیروز خود بهتر باشید و هرروز برای یادگیری بیشتر تلاش کنید. این‌یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید و مقایسه نباید شمارا از تلاش بازدارد.

منبع:aradmobile.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵