5 اصل کلیدی برای بهبود ترکیب بندی در عکاسی منظره

فرقی نمی‌کند که یک عکاس منظره حرفه‌ای باشیم یا تنها کسی باشیم که عکس گرفتن را دوست دارد و هر منظره زیبایی که در اطرافش می‌بیند را ثبت می‌کند؛ در هر سطحی که باشیم عکاسی از منظره یک روش عالی برای تقویت توانایی ما در ترکیب بندی است. با اینکه بعضی از سوژه‌های عکاسی به عکس‌ العمل سریع عکاس و یک شکار لحظه سریع نیاز دارند، برخی از سوژه‌های عکاسی منظره با سکون همراه بوده و به عکاس اجازه می‌دهند تا با تمرکز بیشتری ترکیب بندی را انجام دهد. از این رو در ادامه این مقاله نکات مهمی را برای ترکیب بندی در عکاسی منظره توضیح می‌دهیم تا بتوانیم از این پس، ترکیب‌های خیره‌کننده‌ای را ثبت کنیم.

استفاده از گیاهان برای کادربندی عکس

5 اصل کلیدی برای بهبود ترکیب بندی در عکاسی منظره

کادربندی به معنای استفاده از اشیای موجود در پس‌زمینه برای نمایش سوژه اصلی است. برای کادربندی در عکاسی منظره می‌توانیم از عناصر موجود در طبیعت مانند درختان و گیاهان استفاده کنیم. کادربندی به ما کمک می‌کند تا تعادل بیشتری در عکس‌مان ایجاد شده و در نتیجه منظره چشم‌نوازتری را ثبت کنیم. البته کادربندی تنها به استفاده از گیاهان محدود نمی‌شود و از عناصر دیگری هم می‌توانیم برای این منظور استفاده کنیم. برای مثال به عکس‌های زیر توجه کنید.

افزودن به عمق عکس با استفاده از یک نقطه محو

افزودن به عمق عکس با استفاده از یک نقطه محو مربوط به ۵ اصل کلیدی برای بهبود ترکیب بندی در عکاسی منظره

نقطه محو، نقطه گریز یا نقطه فرار به نقطه یا نقاطی فرضی در عکس گفته می‌شود که در آن به نظر می‌رسد دو خط موازی به هم می‌رسند یا همگرایی می‌کنند. در حقیقت چنین نقاطی به یک عکس دوبعدی کمک می‌کنند تا عمق بیشتری را نشان بدهد. بنابراین یک راهکار عالی برای ایجاد ترکیب بندی در عکس‌هایمان استفاده از همین نقاط می‌باشد. برای مثال بیایید به عکس‌های زیر دقت کنیم که چطور با استفاده از نقطه محو، یک دیدِ عمیق از منظره به ما می‌دهند.

نشان دادن عظمت منظره با استفاده از بازتاب

اکثر ما تاکنون نام قانون یک‌سوم در عکاسی را شنیده‌ایم؛ در حقیقت طبق این قانون توصیه می‌شود که برای داشتن ترکیب بندی و هارمونی بیشتر در عکس، خط افق را در یک‌سوم پایین یا یک‌سوم بالای تصویر قرار دهیم.

اما همیشه اینطور نیست و گاهی‌اوقات استفاده از خط افق در مرکز تصویر، ترکیب بهتری را ایجاد می‌کند؛ پس این سوال بوجود می‌آید که چه زمان بهتر است از خط افق در مرکز تصویر استفاده کنیم؟ قبل از پاسخ به این سوال یک بار دیگر به عکس بالا دقت کنید.

در واقع زمانی که بازتاب یک منظره را در سوژه‌ی عکاسی خود داریم، می‌توانیم خط افق را در مرکز تصویر در نظر بگیریم؛ چراکه در این حالت آرامش و عظمت منظره پیشِ رویمان دوچندان می‌شود.

استفاده از خطوط مورب

استفاده از خطوط مورب مربوط به ۵ اصل کلیدی برای بهبود ترکیب بندی در عکاسی منظره

اگر از خطوط مورب به درستی استفاده کنیم، می‌توانیم اثر جادویی آن‌ها را در عکس خود ببینیم. گاهی‌اوقات در عکاسی منظره نیاز داریم نگاه بیننده را به قسمتی از تصویر هدایت کنیم و خطوط مورب این امکان را برای ما فراهم می‌کنند. با اینکه نقاط محو یا کادربندی چنین امکانی را به ما می‌دهند اما خطوط مورب همیشه در دسترس هستند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. برای مثال به عکس‌های زیر دقت کنید که چطور با استفاده از خطوط مورب نگاه ما را در طول تصویر به حرکت درمی‌آورند.

آزمایش، آزمایش و باز هم آزمایش

آخرین و مهم‌ترین اصل ترکیب بندی در عکاسی منظره، آزمون و خطا است. گاهی‌اوقات وقتی با یک منظره زیبا روبه‌رو می‌شویم بهتر است همه قانون‌ها را کنار گذاشته و ترکیب‌های مختلف را امتحان کنیم. همانطور که رعایت کردن قانون یک‌سوم همیشه نتیجه خوبی ندارد، برخی مواقع لازم است قانون‌ها را کنار گذاشته و تنها آزمایش کنیم. آزمایش کردن ترکیب بندی‌های مختلف به ما این امکان را می‌دهد تا ترس خود را کنار گذاشته و با دید بازتری به سوژه‌ی عکاسی خود نگاه کنیم. بنابراین شاید بهتر باشد بعضی وقت‌ها همه اصول را فراموش کرده و بگذاریم طبیعت با ما سخن بگوید و خودش را به بهترین شکل، در کادر دوربین‌مان جا بدهد.

سخن پایانی

هر کسی در عکاسی می‌تواند سبک خودش را داشته باشد؛ به‌خصوص عکاسی منظره به ما این امکان را می‌دهد تا ماجراجویی بیشتری داشته و موارد مختلفی را امتحان کنیم. دانستن نکات مهم ترکیب بندی در عکاسی منظره به ما کمک می‌کند هنگام رویارویی با سوژه‌های طبیعی، راحت‌تر یک ترکیب زیبا را ایجاد کنیم. با این حال گاهی‌اوقات لازم است دل را به دریا زده و ناگفته‌ها را امتحان کنیم. البته باید در نظر داشته باشیم که برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای به تمرین و آگاهی بیشتری نیاز داریم.

منبع:nightinvr.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵