چرا رعایت سادگی در عکاسی مهم است؟

عکاسی راهی برای صحبت کردن است و هر عکسی در قلب خودش، پیامی نهفته دارد. برای مثال گاهی‌اوقات می‌خواهیم طراوت و جریان زندگی را در حرکت آبشاری زیبا ثبت کنیم یا ممکن است بخواهیم درخشش ستاره‌ها و نشانی از امید را در سیاهی مطلق آسمان به نمایش بگذاریم. اما چه نکته‌ای تأثیر و زیبایی عکس‌مان را دوچندان می‌کند؟ توجه به مواردی مانند ترکیب‌بندی، سوژه، رنگ و نورپردازی، همگی مهم هستند؛ اما نکته ساده و به ظاهر بی اهمیتی که گاهی یادمان می‌رود به آن توجه کنیم، اهمیت سادگی در عکاسی است که می‌تواند بیشتر از هر چیزی در ثبت عکس‌های موفق به ما کمک کند.

سادگی در سوژه عکاسی

چرا رعایت سادگی در عکاسی مهم است؟

بعضی از صحنه‌ها و سوژه‌های عکاسی، ساده‌تر از بقیه هستند؛ برای مثال بیایید دو صحنه عکاسی «تک درختی در پس‌زمینه آسمان» و «یک جنگل شلوغ و درختان بی‌شماری که از هر سو جلوی لنز دوربین می‌آیند» را در نظر بگیریم. مسلما عکاسی از صحنه اول راحت‌تر است؛ در واقع هرچه پیچیدگی سوژه عکاسی بیشتر می‌شود، عکاسان برای ثبت یک عکس زیبا که چشم‌های بیننده را سردرگم نکند، به مهارت بیشتری نیاز دارند و به همین دلیل است که حتی گاهی‌اوقات، عکاسان خبره هم با تمرکز روی جزئیاتی مثل شاخه‌های یک درخت یا قارچ کوچکی روی زمین، کار خود را ساده‌تر می‌کنند.

البته این بدین معنی نیست که از گرفتن عکس‌هایی از صحنه‌های پیچیده و شلوغ خودداری کنیم؛ چراکه همه ما تاکنون تصاویر خارق‌العاده‌ای از جنگل‌های بارانی و سایر مناظر شلوغ دیده‌ایم. با این حال باید بگوییم برای افراد مبتدی عکاسی از صحنه‌های ساده، راحت‌‌تر است و برای عکاسی از مناظر شلوغ‌تر، به تمرین بیشتری نیاز دارند تا بتوانند یک صحنه شلوغ و بی نظم را به ترکیبی زیبا و چشم‌نواز تبدیل کنند.

سادگی در ترکیب‌بندی و چیدمان

علاوه بر سادگی صحنه عکاسی، رعایت سادگی در ترکیب‌بندی هم اهمیت زیادی دارد. یک ترکیب‌بندی خوب به ما کمک می‌کند ساختار عکسمان، ساده‌تر، واضح‌تر و خواناتر باشد. برای درک بهتر این مفهوم بیایید نگاهی به دو عکس زیر بیاندازیم.

در عکس سمت چپ، همه جزئیات قابل مشاهده‌است و به همین دلیل تصویر شلوغ و گیج‌کننده‌ای ایجاد شده‌است. و این در حالیست که عکس سمت راست با اینکه همین صحنه را به تصویر کشیده‌، نمای بهتری دارد و یک فضای آرام و خیال‌انگیز را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. در واقع در عکس سمت راست، عکاس سعی کرده با تاریک کردن بخشی از عکس و پنهان کردن گیاهان در سمت راست، حواس‌پرتی را به حداقل رسانده و ترکیب ساده‌تری ایجاد کند.

همانطور که در ابتدا گفتیم هر عکسی، پیامی درون خودش نهفته دارد و سادگی در عکاسی به این معنی است که پیام خود را با حذف جزئیات بی‌فایده، واضح‌تر بیان کنیم. بنابراین هنگام عکاسی باید به این موضوع توجه کنیم که چه جزئیاتی  را می‌توانیم از عکس‌مان حذف کنیم تا به هدف‌مان نزدیک‌تر شویم؟

مثلا برای ایجاد یک ترکیب‌بندی غم‌انگیز، بهتر است گل‌های رنگی و شادابی که در گوشه تصویرمان قرار گرفته‌اند را حذف کنیم؛ یا برای نشان دادن یک چشم‌انداز بیابانی بکر و وحشی، از وجود هرگونه ردپایی در آن جلوگیری کنیم. در حقیقت هدف ما این است که عناصر را تنها در صورتی به تصویرمان اضافه کنیم که ارزش افزوده‌ای برای عکس‌مان ایجاد کنند. در این‌صورت می‌توانیم یک عکس موفق ثبت کرده و بیننده را بدون هیچ حرف اضافه‌ای به سمت پیام اصلی، راهنمایی کنیم.

سادگی در مقابل پیچیدگی

بیایید به تصویر بالا دقت کنیم؛ عکسی که پر از جزئیاتی مثل رودخانه، ابرها، درختان، برف روی کوه‌ها و … است. این تصویر با تمام جزئیات و پیچیدگی‌هایش، چشم‌نواز است و در ذهن مخاطب آشفتگی ایجاد نمی‌کند. این عکس با نام رودخانه مار (Snake River) متعلق به انسل آدامز (Ansel Adams)، عکاس و محیط‌بان معروف آمریکایی است که به خاطر تصاویر سیاه و سفید خود از غرب آمریکا، مشهور شده‌است.

یکی از دلایل مشهور شدن او، پیچیدگی قدرتمند عکس‌هایش می‌باشد. در واقع درک ترکیبات تصاویری که انسل آدامز گرفته‌است، در عین پیچیدگی و جزئیات زیاد، راحت می‌باشد و پیام عکس را به خوبی ارائه می‌دهد. برای مثال تصویر بالا زیبایی چشم‌گیر رودخانه‌ای به شکل مار را در زیر آسمان طوفانی به خوبی نشان می‌دهد. دلیل اینکه برخی از عکس‌های پیچیده پیام خود را کاملا واضح می‌رسانند و به عنوان یک عکس موفق شناخته می‌شوند، این است که در هسته اصلی خود ساده هستند.

در حقیقت باید بگوییم، سادگی با اینکه پیام ما را به روشنی می‌رساند، اما در وهله اول باید پیامی داشته باشیم که ارزشش را داشته باشد؛ در غیر این‌صورت عکسی از یک دیوار سیاه و سفید با اینکه یک تصویر ساده از صحنه‌ای ساده می‌باشد، کسل‌کننده است و پیامی درون خودش ندارد.

در ادامه برای درک بهتر این موضوع تصاویری از انسل آدامز می‌بینیم که چگونه در کنار پیچیدگی، پیام خود را به روشنی رسانده‌است.

سخن پایانی

سادگی کلمه دیگری برای شفافیت است. فرقی نمی‌کند که از تپه‌های مواج یا یک جنگل آشفته عکس بگیریم، در نهایت پیام اصلی عکس است که اهمیت دارد. اینکه چطور سادگی و شفافیت عکس را حفظ کنیم و پیام اصلی خود را در عین پیچیدگی به مخاطب برسانیم، مهارتی است که به تمرین و کسب تجربه‌ی بیشتر نیاز دارد. همچنین باید گفت ثبت یک عکس زیبا که نه تنها چشم‌ها بلکه ذهن و روح بیننده را هم درگیر کند، نیازمند تلاش و کسب مهارت بیشتر است و علاوه بر اهمیت سادگی در عکاسی، نکات مهم دیگری هم وجود دارند .

منبع:nightinvr.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵