انواع عکاسی از اجسام بی جان و 3 نکته طلایی برای افزایش مهارت در آن

عکاسی از اجسام بی جان، یکی از خلاقانه­‌ترین سبک های عکاسی است که به ما این امکان را می­‌دهد تا از یک وسیله معمولی مثل لیوان یا یک غذای ساده مانند ماکارونی، عکس­‌های فریبنده‌­ای بگیریم. در واقع این هنر عکاس است که عکاسی از اجسام بی جان را چنان زیبا جلوه بدهد که بیننده را برای خرید یک محصول یا خوردن یک غذا، مشتاق کند.
این سبک عکاسی به ما کمک می­‌کند از دریچه دیگری به اشیای اطرافمان نگاه کرده و خلاقیت‌مان را پرورش دهیم. به همین دلیل در این مقاله، انواع عکاسی از اجسام بی جان را بررسی کرده و 3 نکته طلایی برای افزایش مهارت در آن را ارائه می­‌کنیم.

عکاسی از محصول

انواع عکاسی از اجسام بی جان و 3 نکته طلایی برای افزایش مهارت در آن

تا به حال برایتان پیش آمده با دیدن تصویری از یک ساعت، قصد خریدش به سرتان بزند؟ در واقع وظیفه عکاس محصول این است که بیننده را برای خرید ترغیب کند. امروزه عکاسی از محصول بخش مهمی از تبلیغات کسب‌وکارها را تشکیل داده­‌است و در بسترهای مختلفی مثل پیج­‌های اینستاگرام، وب سایت­‌ها، بروشورها و دیگر تبلیغات آنلاین و آفلاین، استفاده می­‌شود. به همین جهت این سبک عکاسی را می­‌توانیم به عنوان یکی از پول‌سازترین سبک­‌های عکاسی نام ببریم. اما در پاسخ به این سوال که چطور می­‌توانیم از محصولات‌مان عکس بگیریم؟ باید بگوییم عکاسی از محصول خودش انواعی دارد که عبارتند از:

1- عکاسی از محصول در استودیو

این نوع تصویربرداری، در استودیو و با استفاده از نورپردازی و چیدمان محصول انجام می­‌شود و هدف آن، گرفتن تصاویر واضحی است که مشخصات محصول را به خوبی نشان می‌­دهد.

2- تصاویر با پس‌­زمینه سفید

تصویربرداری با پس‌­زمینه سفید بسیار رایج است و در اکثر سایت­‌های فروشگاهی مانند آمازون یا دیجی­‌کالا هم استفاده می­‌شود. زمینه سفید، محصول را برجسته می­‌کند و هرگونه حواس­‌پرتی را برای بیننده از بین می­‌برد.

3- تصاویر مقایسه کننده اندازه محصول

وجود مقیاس در تصاویر به ما این امکان را می­‌دهد که درباره اندازه واقعی محصول و حتی نحوه کارکرد آن، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

4- تصاویر دسته­‌بندی شده محصول

گروه­‌بندی محصولات برای به تصویر کشیدن  شکل، تنوع و اندازه محصولات به کار می‌­رود. برای مثال می‌توانیم عکس­‌های گروهی از لوازم آرایشی زنانه یا پوشاک را در این زمینه نام ببریم.

5- تصاویر لایف‌­استایل

تصویر شخصی پشت فرمان ماشین همراه با ساعتی خاص یا ورزشکاری با کفش‌های ورزشی یک برند معروف را در نظر بگیرید که همگی سعی دارند در کنار یک تصویر ساده، جایگاه استفاده از یک محصول را در ذهن ما پررنگ کنند. در واقع این نوع تصویربرداری به ما کمک می­‌کند با نحوه استفاده از محصول آشنا شویم و دید بهتری نسبت به آن پیدا کنیم.

عکاسی از غذا

اگر همین الان یک بشقاب غذای خوشمزه خورده باشیم و چند دقیقه بعد در اینستاگرام، عکس‌­های جذاب و فریبنده­‌ای از غذا ببینیم، دلمان می­‌خواهد آن بشقاب­‌های هوس­‌انگیز را امتحان کنیم. در سال­‌های اخیر به لطف  شبکه­‌های اجتماعی مختلف، عکاسی از غذا و مواد غذایی محبوبیت زیادی پیدا کرده­‌است و این عکس‌­های خوشمزه، از جلد کتاب­‌ها و مجلات آشپزی به پیج­‌های تبلیغاتی رستوران­‌ها، وب سایت­‌های آشپزی و بروشورهای تبلیغاتی هم راه پیدا کرده­‌اند. در واقع تصاویر غذایی همیشه سعی می‌­کنند سوژه‌ خود را به اشتها آورترین شکل ممکن ثبت کنند، و البته باید بگوییم عکاسی از غذا تنها به غذا محدود نمی­‌شود و تبلیغات موادغذایی و برندهای مختلف را هم در بر می­‌گیرد.

عکاسی از اشیا بی جان

اگر بخواهیم یک سبک عکاسی معرفی کنیم که به هیچ چیزی نیاز نداشته باشد، دقیقا همین عکس­‌برداری از اشیا بی جان است. همین الان در جایی که نشسته‌­اید باقی بمانید و کمی اطرافتان را نگاه کنید؟ چه چیزی می­‌بینید؟ کتاب، لیوان نیمه‌­پر قهوه، موبایل، عینک، خودکار یا حتی قاشق و چنگال. در حقیقت جذابیت عکاسی از اشیا بی جان در همین سوژه­‌های معمولی و به ظاهر بی­‌اهمیت نهفته­ است و چه کسی جز یک ذهن خلاق و هنرمند می­‌تواند از این اشیا ساده و معمولی تصاویر منحصر­به­‌فردی ایجاد کند؟

این نوع تصاویر به ما کمک می­‌کنند از دریچه کاملا متفاوتی به اطرافمان نگاه کرده و به جای یک کتاب قدیمی یا پرتقال نارنجی، یک اثر هنری زیبا ببینیم. بنابراین عکس گرفتن از اشیا را می­‌توانیم به عنوان یک تمرین عالی برای پرورش قدرت خلاقیت و افزایش مهارت در عکاسی، معرفی کنیم.

همچنین اگر حوصله به خرج داده و این تصاویر ساده را با برخی از برنامه­‌های ویرایش عکس مثل فتوشاپ، تغییر دهیم، می‌­توانیم جذابیتشان را دوچندان کرده و از آن­ها برای اهداف گوناگون تبلیغاتی، تولید محتوا و … استفاده کنیم. برای درک بهتر این موضوع در ادامه برخی از این تصاویر خلاقانه  و زیبا را می‌بینیم.

عکاسی معماری

در مقاله انواع سبک های عکاسی طبیعت، راجع به عکاسی منظره شهری صحبت کردیم. عکاسی معماری با اینکه شبیه به عکس­‌برداری از منظره شهری است، تفاوت­‌هایی با آن دارد. هنگام عکس گرفتن از یک منظره شهری، تمرکز عکاس روی نشان دادن چشم‌­اندازی از شهر و زندگی پرجنب‌وجوش شهری است اما در عکاسی معماری که به آن عکاسی ساختمان یا سازه هم گفته می­‌شود، هدف عکاس، نمای بیرونی و داخلی ساختمان­‌ها و همچنین پل­‌ها، سازه­‌ها و مواردی از این قبیل می­‌باشد.

3 نکته طلایی برای افزایش مهارت در عکاسی از اجسام بی جان

وقتی می­‌خواهیم از یک منظره طبیعی عکس بگیریم، ممکن است با چالش­‌هایی مثل حرکت کردن سوژه، تغییر آب­‌و­هوا و مواردی از این دست رو­به‌­رو شویم. یا زمانی که می­‌خواهیم از یک سوژه‌ انسانی عکس بگیریم هم با چنین مشکلاتی رو­به­‌رو می­‌شویم. اما اجسام بی جان این امکان را به ما می‌دهند که روی شرایط محیطی کنترل بیشتری داشته و در نتیجه راحت‌­تر عکس بگیریم. با این حال 3 نکته مهم هنگام عکاسی از اجسام بی جان عبارتند از:

1- ترکیب‌بندی و چیدمان

ترکیب­‌بندی و چیدمان، اصل مهمی در عکاسی از اجسام بی جان است که به ما کمک می­‌کند تا با جا­به­‌جا کردن اشیا، به یک ترکیب خوب رسیده و عکس­‌های متفاوتی بگیریم. استفاده از پس‌­زمینه‌­های مختلف یا عوض کردن زاویه دوربین هم می‌تواند در ایجاد سوژه­‌های متفاوت و خلاقانه به ما کمک کند.

2- نورپردازی

داشتن نورپردازی خوب یکی از عناصر مهم برای جلوه­ بیشتر تصاویر اجسام­ بی جان است. با امتحان کردن منابع نور مختلف و چیدمان­‌های متفاوت نسبت به نور در موقعیت­‌های مختلف درک بیشتری پیدا کرده و می­‌توانیم به مرور زمان، عکس­‌های بهتری بگیریم. همچنین اگر نخواهیم برای نورپردازی از تجهیزات خاصی استفاده کنیم، می­‌توانیم از نور پنجره، یک لامپ یا چراغ­‌قوه کمک بگیریم و با جابه­‌جا کردن منبع نور، زاویه دوربین یا سوژه عکاسی، به تصویر دلخواه خودمان دست یابیم.

3- صرف وقت

وقتی می­‌خواهیم چهره یک فرد را بکشیم باید سریعا کارمان را تمام کنیم اما زمانی که مدلی از اشیا بی جان برای نقاشی خود می­‌چینیم، هفته­‌ها برای کامل کردن نقاشی خود فرصت داریم. عکاسی نیز همینطور است. چیدمان یک مدل از اشیا بی جان به ما فرصت بیشتری می­‌دهد تا موارد مختلف را امتحان کنیم. مثلا می­‌توانیم همان سوژه را در نور طبیعی یا مصنوعی، با تغییر المان­‌ها یا کم و زیاد کردن یک وسیله امتحان کنیم.

همه این موارد باعث می‌­شود تجربه بیشتری در این زمینه کسب کرده و در مواقع لزوم سریع­‌تر کارهای چیدمان و نورپردازی را انجام دهیم. در واقع صرف وقت بیشتر باعث کسب تجربه و افزایش مهارت ما می­‌شود و اگر قرار باشد دفعه بعدی یک عکس تبلیغاتی از کفش‌­های ورزشی بگیریم، ایده­‌های بیشتری به ذهنمان رسیده و کار را با مهارت بیشتری انجام می­‌دهیم.

سخن پایانی

عکاسی از اجسام بی جان علاوه بر اینکه یک حرفه پول‌ساز محسوب می‌­شود، به‌عنوان یکی از در دسترس­‌ترین سبک­‌های عکاسی، یک پیشنهاد عالی برای تمرین و کسب تجربه بیشتر می­‌باشد که به ما کمک می­‌کند با آزمون و خطا به نتایج بهتری برسیم. نداشتن دوربین عکاسی حرفه­‌ای و تجهیزات نورپردازی هم نمی­‌تواند ما را از گرفتن عکس­‌های فوق­‌العاده محروم کند. حتی اگر به یک دوره آموزشی هم دسترسی نداشته باشیم جای نگرانی نیست، چرا که با دیدن فیلم­‌های آموزشی رایگان، تصاویر خلاقانه موجود در اینترنت و مقالات آموزش عکاسی می‌توانیم مهارت خود را در این زمینه افزایش دهیم.

منبع:nightinvr.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵