عکاسی در نور کم – جواب به ۹ سوال رایج

به گفته عکاس خبری دونالد مک کالین، «چیزی به عنوان نور بد وجود ندارد، فقط نوری که به درستی درک نشده باشد وجود دارد.» با این حال بسیاری از عکاسان هنوز هم نور کم را نور بد می دانند.

هدف این مقاله این است که شما را تشویق کند تا نور کم را بی کیفیت یا غیر قابل استفاده در نظر نگیرید، بلکه در عوض به دنبال سوژه هایی بگردید که با نور کم موجود خوب عمل می کنند. با این حال، عکاسی در نور کم اغلب می تواند سخت باشد، که به همین دلیل است که من در این آموزش به ۹ سوال رایج در مورد عکاسی در نور کم پاسخ خواهم داد.

  عکاسی در نور کم – جواب به ۹ سوال رایجاین تصویر از طلوع ماه بر فراز ماریتا، اوهایو ۲۰ دقیقه بعد از غروب خورشید در ساعت آبی گرفته شده است؛ خورشید غروب کرده بود و آسمان آبی تیره بود. چراغ های شهر یک درخشش گرم عالی بر روی شهر ایجاد می کنند.

به خاطر داشته باشید که عکاسی در نور کم منحصر به عکاسی در شب نیست. فرصت های عکاسی در نور کم ممکن است در هر زمانی از روز ظاهر شوند.

به عنوان مثال، عکاسی از آبشارها در نور کم به شما اجازه می دهد تا از یک سرعت شاتر آهسته استفاده کنید، که از نوردهی زیاد آب سفید آبشارها جلوگیری کرده، و به شما کمک می کند تا جلوه ابریشمی زیبایی ایجاد کنید (با مات کردن آب در حال حرکت).

بله استفاده از یک فلاش هر سوژه ای را روشن خواهد کرد، اما اجازه دهید نگاهی به نحوه بهبود عکاسی در نور کم طبیعی بیاندازیم.

سوالات رایج در مورد عکاسی در نور کم:


نور کم صحنه های بسیار دراماتیکی ایجاد می کند. ابرهای طوفانی تیره این غروب خورشید بالقوه را به یک فرصت کم نور عالی تبدیل کردند.

۱-تصاویر کم نور من تار هستند. آیا یک لنز بهتر می تواند این تاری را برطرف کند؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است: «بله». یک لنز سریع با حداکثر ضریب اف مثلا f/1.8، نتایج بهتری نسبت به یک لنز کیت با حداکثر ضریب اف f/3.5 تا f/5.6 به شما می دهد.

اما اگر از تنظیمات اشتباه استفاده کنید، لنزهای حتی سریع تر و گران تر نیز نتایج نامطلوبی به شما خواهند داد. می دانید، گشودگی دیافراگم بازتر در لنزهای سریع تر به شما اجازه می دهد تا از یک سرعت شاتر سریع تر استفاده کنید، که به شما کمک می کند تا یک تصویر شارپ تر ثبت کنید – اما در هر حال عکس های شما اغلب تار می شوند، مگر این که از سرعت شاتر صحیح استفاده کنید!

لنزهایی که حداکثر دیافراگم های بزرگتری دارند «سریع» نامیده می شوند، چون به لطف نور اضافی که از طریق دهانه دیافراگم بزرگتر وارد دوربین می شود، به شما اجازه می دهند تا با سرعت شاترهای سریع تری عکس بگیرید.

۲-بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی در نور کم چیست؟

بهترین تنظیمات دوربین در نور کم عبارتند از:

مُد دستی

استفاده از مُد دستی برای عکاسی موفقیت آمیز در نور کم ضروری است، چون به شما اجازه می دهد تا تمام جنبه های عملکردی دوربین خود را کنترل کنید.

زمانی که از مُد دستی استفاده می کنید، در واقع سه راه برای ورود نور بیشتر به داخل سنسور دوربین خود دارید:

  • سرعت شاتر
  • دیافراگم
  • ایزو

این سه کنترل با هم «مثلث نوردهی» نامیده می شوند، و هر کدام از این تنظیمات می توانند تاثیر مثبت یا منفی بر نوردهی تصویر شما داشته باشند.

بنابراین یادگیری نحوه استفاده از سرعت شاتر، دیافراگم، و ایزو برای به دست آوردن بهترین نتیجه کلید عکاسی در نور کم است.

توجه داشته باشید که نورسنج داخلی دوربین شما نشان می دهد که تنظیمات دوربین کجا باید اعمال شوند، و نتیجه تصاویر به خوبی نوردهی شده خواهد بود.

سرعت شاتر

اگر شما با نگه داشتن دوربین در دست و بدون سه پایه عکس می گیرید، یک قانون خوب این است که سرعت شاتر خود را مطابق با فاصله کانونی خود تنظیم کنید.

به عنوان مثال، اگر در فاصله کانونی ۵۰mm عکس می گیرید، سرعت شاتر شما نباید آهسته تر از ۱/۵۰ ثانیه باشد. البته، اگر سوژه عکس شما متحرک است، آن وقت باید سرعت شاتر خود را افزایش دهید تا حرکت را متوقف یا فریز کنید.

از آنجا که انتخاب یک سرعت شاتر آهسته اجازه ورود نور بیشتری به دوربین شما را خواهد داد، ریسک به دست آوردن یک نتیجه تار را نیز خواهید داشت.


یک حواصیل آبی در حال پرواز سوژه این تصویر کم نور بود. من این عکس را در ۱/۲۵۰ ثانیه، f/5.6 و ایزو ۱۲۵۰ گرفتم. من با استفاده از ترکیبی از یک سرعت شاتر آهسته تر و یک ایزوی بالاتر توانستم در حین پنینگ برای تطبیق با سرعت پرواز، این بالهای تار را ایجاد کنم.

دیافراگم

در اکثر موقعیت های کم نور، شما احتمالا باید با دیافراگم کاملا باز عکس بگیرید.

اما اگر نور کافی برای عکاسی با یک ضریب اف (f-stop) کوچکتر وجود داشته باشد، عمق میدان بیشتری به دست می آورید.

بنابراین باید این نکته را در نظر بگیرید:

انتخاب یک دیافراگم بازتر اجازه ورود نور بیشتری را به دوربین شما می دهد، اما عمق میدان شما را کاهش خواهد داد. و این می تواند باعث شود که بخش مهمی از تصویر شما خارج از فوکوس باشد.پس باید چه کار کنید؟

به طور کلی، پذیرفتن ریسک یک عکس خارج از فوکوس بهتر از تضمین یک عکس تار است – بنابراین، در صورت لزوم، دیافراگم را باز کنید!

ایزو

هرچه ایزو بالاتر باشد، عکس حاصل روشن تر می شود.

اما یک ریسک مهم در اینجا وجود دارد:

هرچه ایزو بالاتر باشد، نویز دیجیتالی بیشتری به تصویر خود اضافه خواهید کرد.

بنابراین ایزوی خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید، و تنها بعد از این که سرعت شاتر خود را کاهش داده و دیافراگم را باز کردید، ایزو را افزایش دهید.

عکاسی با فرمت RAW

برای به دست آوردن بهترین نتایج، عکاسی با فرمت RAW توصیه می شود.دلیل این امر ساده است: دوربین شما در فرمت RAW نسبت به فرمت فشرده JPEG، جزئیات بیشتری را در سایه ها ذخیره می کند.

همچنین، یادگیری بررسی هیستوگرام نیز بسیار مفید است؛ به این ترتیب، لازم نیست فقط بر آنچه که روی صفحه LCD دوربین خود می بینید اتکا کنید. از هیستوگرام برای بررسی نوردهی، و اجتناب از سوختن هایلایت ها و از بین رفتن جزئیات سایه ها استفاده کنید.

من از نور کم در ساحل هانتینگتون کالیفرنیا برای گرفتن این تصویر سیاه و سفید با یک نوردهی پنج ثانیه ای استفاده کردم.

۳-چگونه عکس های اکشن کم نور بگیرم؟

گرفتن عکس های اکشن در نور کم می تواند بسیار سخت و چالش برانگیز باشد، و این کار تقریبا همیشه مستلزم این است که با بازترین تنظیمات دیافراگم خود عکس بگیرید.

هنگامی که دیافراگم تنظیم شد، سرعت شاتر خود را طوری تنظیم کنید که منطبق بر حرکتی که می خواهید متوقف کنید باشد. البته، بسته به موقعیت، ممکن است نور کافی وجود نداشته باشد. اگر اینطور است، ایزو را بالاتر ببرید تا وقتی که یک نوردهی خوب به دست آورید. اگر تنظیمات ایزوی شما آنقدر بالاست که میزان نویز دیجیتال غیر قابل قبولی به دست می آورید، دو گزینه پیش رو دارید:

فلاش یا یک منبع نور دیگر را اضافه کنید، یا با نویز کنار بیایید و سعی کنید کمی از آن را در پس پردازش حذف کنید.گاهی اوقات، با وجود مشکل نویز، به این نتیجه می رسید که گرفتن عکس با نویز بهتر از این است که اصلا عکس نگیرید.

۴-چطور سطح نویز دیجیتال را در تصاویر کم نور کاهش دهم؟

پاسخ ساده به این پرسش این است که در پایین ترین ایزوی ممکنی که می توانید عکس بگیرید. اما همچنین ایده خوبی است که بدانید دوربین شما در چه ایزویی نویزی ایجاد می کند که برای شما غیر قابل قبول است.

و همیشه مطمئن شوید که نوردهی صحیح باشد. حتی در ایزوی کم، اگر تصویر شما کم نوردهی شده باشد، کمی نویز در قسمت سایه ها خواهید داشت.


یک روز ابری در آبشار بلک واتر در ویرجینیای غربی امکان ایجاد یک نوردهی طولانی بدون سوختن هایلایت را به من داد.

۵-چگونه در نور کم فوکوس کنم؟

یک علت دیگر ایجاد تصاویر تار در نور کم این واقعیت است که بعضی از دوربین ها برای فوکوس با نور کم ساخته نشده اند.پس باید چه کار کنید؟سعی کنید یک نور به سوژه خود بتابانید تا نور کافی برای فوکوس به دوربین خود بدهید.

همچنین می توانید از حلقه فوکوس لنز خود برای تنظیم فوکوس استفاده کنید.فوکوس کردن از طریق نقطه AF مرکزی نیز ممکن است به شما کمک کند، چون معمولا سریع تر و دقیق تر از نقاط AF اطراف فوکوس می کند.

۶-چطور در نور کم مانند حرفه ای ها عکس بگیرم؟

چهار کاری که اکثر حرفه ای ها در نور کم انجام می دهند عبارتند از:

  1. استفاده از سه پایه
  2. عکاسی با فرمت RAW
  3. عکاسی در مُد دستی
  4. استفاده از هیستوگرام


نور کم سیلوئت های عالی ایجاد می کند!

۷-چگونه بهترین تراز سفیدی را برای نور کم انتخاب کنم؟

تراز سفیدی را مطابق با محیط اطراف خود تنظیم کنید:

  • تنگستن (Tungsten) برای عکاسی در فضای داخلی با نور یک لامپ معمولی
  • فلورسنت (Fluorescent) برای نور لامپ های فلورسنت
  • ابری (Cloudy) برای عکاسی در یک محیط سایه دار

یک نکته که باید به خاطر بسپارید:

اگر با فرمت RAW عکس بگیرید، می توانید تراز سفیدی را بعدا در پس پردازش تنظیم کنید.اما اگر با فرمت JPEG عکس بگیرید، بسیار مهم است که تراز سفیدی خود را در داخل دوربین درست به دست آورید.

به همین دلیل، اگر دوربین شما برای ثبت تصاویر JPEG تنظیم شده باشد، نباید از عملکرد تراز سفیدی خودکار استفاده کنید. اصلاح تراز سفیدی در یک عکس JPEG سخت، و گاهی اوقات غیر ممکن است.

۸-در نور کم باید ایزو را بالا ببرم یا سرعت شاتر را کم کنم؟

با فرض ابن که شما با دیافراگم کاملا باز عکس می گیرید، در اکثر مواقع پاسخ به این سوال آسان است:

سرعت شاتر خود را تنظیم کنید!و ایزوی خود را تنها به عنوان آخرین راهکار بالا ببرید.به یاد داشته باشید که بالا بردن ایزو نویز بیشتری به تصویر اضافه می کند.

خب، اکثر دوربین های DSLR جدید در تنظیمات ایزوی بالاتر عملکرد بهتری در زمینه سطح نویز دارند. اما همانطور که قبلا اشاره کردم، ایده خوبی است که بدانید چه سطح نویزی غیر قابل قبول است، و این سطح نویز مربوط به چه ایزویی است.

درشرایطی که سوژه شما حرکت می کند، ممکن است لازم باشد ایزو را افزایش دهید تا سرعت شاتر خود را برای متوقف کردن حرکت به اندازه کافی سریع نگه دارید.

مِه شرایط کم نوری را در تصویر این جنگل ایجاد کرد.

۹-چرا حتی وقتی از سه پایه استفاده می کنم، عکس های کم نور من شارپ نمی شوند؟

به یاد داشته باشید که در اکثر شرایط کم نور، شما با دیافراگم کاملا باز (یا تقریبا باز) عکس می گیرید.از این رو، عمق میدان شما بسیار کم خواهد بود (که می تواند به نتایج تار منجر شود).

بنابراین بسیار مراقب باشید که فوکوس خود را بر روی بخشی از صحنه که باید در فوکوس شارپ باشد قفل کنید (حتی می توانید فوکوس دکمه پشتی را امتحان کنید).

به عنوان مثال:

هنگام ثبت یک پرتره در نور کم، مهم است که چشم های سوژه در فوکوس باشد. بنابراین بر روی چشم ها فوکوس کنید!همچنین، اگر سوژه شما حرکت می کند، سرعت شاتر خود را افزایش دهید تا وقتی که سوژه توسط دوربین شما متوقف شود.

و هنگام عکاسی با سه پایه، مطمئن شوید که تثبیت کننده تصویر دوربین شما خاموش باشد، چون در واقع باعث ایجاد تاری می شود!

یک نکته اضافی

در نور کم، صفحه LCD در پشت دوربین شما بسیار روشن به نظر می رسد – و این حس نادرستی در مورد نوردهی عکس به شما می دهد.

بنابراین اگر دوربین شما تنظیماتی برای میزان روشنایی صفحه LCD دارد، آن را کم کنید. شما باید مطمئن شوید که وقتی به تصویرتان نگاه می کنید بیش از حد روشن به نظر نرسد!

نتیجه گیری

راز عکاسی در نور کم این است که کنترل دوربین خود را در دست بگیرید و بدانید که هر عمل یا تنظیماتی عکس العمل و واکنشی خواهد داشت.خب، تفاوت آن با عکاسی در هر نوع نور دیگر چیست؟در واقع فرقی ندارد.فقط عکاسی در نور کم را به عنوان فرصتی برای خلاق بودن در نظر بگیرید.

حالا نوبت شماست:

شما دوست دارید از چه سوژه هایی در نور کم عکس بگیرید؟ و نکته ای در زمینه عکاسی در نور کم مد نظر دارید؟

نویسنده: بروس وندرلیچ (Bruce Wunderlich)

میانگین امتیازات ۵ از ۵