خرید دوربین جدید؛ کانن یا نیکون؟

بحث بین انتخاب کانن یا نیکون مثل بحث در مورد این است که اندروید بهتر است یا iOS؟ با اینکه هر دو تولیدکننده از مگابرندهای ژاپنی هستند اما امروزه دیگر غول‌هایی که زمانی بوده‌اند نیستند. با این وجود هنوز برای افرادی که قصد خرید دوربین جدید را دارند و یا برای اولین بار قصد خرید دوربین را دارند انتخاب بین یکی از این دو برند تنها انتخاب موجود است.

به لطف میراث و محدوده لنزهای کانن و نیکون در صورتی که قصد خرید دوربین DSLR جدید را دارید، به احتمال زیاد یکی از این دو برند را انتخاب خواهید کرد. در صورتی هم که قصد دارید تازه عکاسی را شروع کنید، انتخاب اولین دوربین می‌تواند کار سختی باشد.

هر برندی را که انتخاب کنید به احتمال زیاد تا چندین سال اینده نمی‌توانید آن را تغییر دهید و فقط باید از محصولات همان برند استفاده کنید. با ما همراه باشید تا به مقایسه کانن و نیکون بپردازیم پس از اینکه کمی به عکاسی پرداختید و حرفه‌ای‌تر شدید هم گزینه‌های میان رده بیشتری وجود دارد و حتی در صورتی که به صورت کاملا حرفه‌ای هم قصد داشته باشید عکاسی را ادامه دهید، باز هم انتخاب‌های خیلی بیشتری در اختیار خواهید داشت.

خبر خوب این است که هر دو کمپانی دوربین‌های DSLR بسیار با کیفیتی تولید می‌کنند. قسمت سخت کار انتخاب دوربینی است که بتواند تمامی نیازهای شما را برآورده کنید. با توجه به اینکه هر دو کمپانی به صورت همزمان چندین گزینه مختلف در بازار دارند، انتخاب دوربین مناسب ممکن است خیلی سخت باشد.

به همین خاطر ما این بررسی را آماده کرده‌ایم و دوربین‌های DSLR اصلی هر دو کمپانی که در حال حاضر در بازار هستند را بررسی و آن‌ها را با رقبایی که دارند و در یک محدوده قیمتی هستند، مقایسه کرده‌ایم. همچنین در حال حاضر کانن و نیکون دوربین DSLR هم دارند و به همین خاطر برای اینکه بررسی کاملی داشته باشیم، این دوربین‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

مقایسه کانن و نیکون؛ DSLRهای رده مبتدی

عموما هر دوربینی که با قیمت پایه کمتر از 600 دلار به بازار عرضه می‌شود به عنوان دوربین مبتدی شناخته می‌شود. خوشبختانه در این رده قیمتی گزینه‌های خیلی زیادی برای انتخاب در اختیار شما قرار دارد.

علاوه بر اینکه شما تعداد زیادی از مدل‌های جدید را در اختیار دارید، کانن و نیکون معمولا دوربین‌های قدیمی‌تر را هم در خط تولید خودشان نگه می‌دارند تا کاربران جدید راحت‌تر بتوانند وارد چرخه شوند. همچنین ممکن است برخی اوقات مشاهده کنید که این مدل‌ها با قیمت‌ها و قابلیت‌های خیلی خوبی هم عرضه می‌شوند.

در حال حاضر بهترین گزینه‌های رده مبتدی موجود در بازار نیکون D3500 و کانن EOS 250D است. به نظر ما نیکون D3500 در اینجا دست برتری را دارد.

خرید دوربین جدید؛ کانن یا نیکون؟

کانن 250D در واقع یکی از دوربین‌های مبتدی رده بالای این کمپانی است. ارزان‌ترین دوربین‌هایی رده مبتدی کانن که شما می‌توانید تهیه کنید عبارتند از کانن 4000D و 2000D. در واقع 250D جدیدترین دوربین مبتدی کانن است اما شما ممکن است برخی اوقات بتوانید 200D را هم در برخی فروشگاه‌ها ببینید.

بنابراین سوال اینجاست که تفاوت این دوربین‌ها چیست؟ ارزان‌ترین مدل یعنی 4000D با قیمت نسبتا خوبی به بازار عرضه می‌شود اما شما باید انتظار برخی ضعف‌ها را از آن داشته باشید. در این دوربین از یک سنسور 18 مگاپیکسلی، مانت لنز پلاستیکی و صفحه نمایش نسبتا ضعیف 2.7 اینچی استفاده شده است. به صورت خلاصه بهتر است در صورت امکان کمی بیشتر پس‌انداز کنید و یک دوربین با کیفیت‌تر تهیه کنید.

یک قدم بالاتر از این دوربین کانن EOS 2000D قرار دارد. با مبلغ بیشتری که برای این دوربین پرداخت خواهید کرد، شما رزولوشن بیشتری خواهید داشت (24.1 مگاپیکسل به جای 18 مگاپیکسل) و صفحه نمایش بهتری هم در این دوربین استفاده شده است که باعث بهبود تجربه کاربری شما خواهد شد.

در صورتی هم که مبلغ بیشتری را پس‌انداز کنید، می‌توانید کانن EOS 250D را تهیه کنید که از یک سنسور جدیدتر 24.2 مگاپیکسلی به همراه سیستم اتوفوکوس Dual Pixel کانن در آن استفاده شده است و در زمان استفاده از حالت Live View یا فیلمبرداری که با کیفیت 4K ممکن است می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

همچنین این دوربین امکان عکاسی با سرعت 5 فریم بر ثانیه را به شما می‌دهد که با وجود اینکه خیلی سریع نیست اما باز هم می‌تواند در زمان عکاسی از سوژه‌های متحرک به شما کمک کند. در این دوربین یک صفحه نمایش متحرک به همراه پردازشگر Digic 8 نیز وجود دارد. تنها نقطه ضعف این دوربین سیستم اتوفوکوس 9 نقطه‌ای آن است اما برای شروع دوربین خیلی خوبی است.

در صورتی که بتوانید EOS 200D را هم در بازار پیدا کنید، حتما آن را هم در نظر بگیرید. شما امکان فیلمبرداری 4K یا اخرین موتور پردازشی را نخواهید داشت اما در صورتی که بیشتر از سوژه‌های ثابت عکاسی می‌کنید، این موضوع مشکل خیلی مهمی نیست.

نیکون اخیرا در زمینه دوربین‌های رده مبتدی کم سر و صداتر بوده است اما در خط تولید فعلی خود، نیکون D3500 را دارد که در حال حاضر یکی از بهترین دوربین‌های DSLR رده مبتدی است. همچنین ممکن است بتوانید نیکون D3400 را هم در برخی فروشگاه‌ها پیدا کنید.

هر دو دوربین از سنسور 24.3 مگاپیکسلی، سیستم اتوفوکوس 11 نقطه‌ای و عکاسی با سرعت 5 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. عمر باتری D3500 بهتر است و از یک گریپ بزرگتر برای راحتی بیشتر کاربر بهره می‌برد. همچنین سنسور آن نیز بازطراحی شده است.

به صورت کلی تفاوت خیلی زیادی بین نیکون و کانن در بخش دوربین‌های مبتدی وجود ندارد. با این وجود اخیرا کانن دوربین‌های رده مبتدی بیشتری را به بازار ارائه کرده است و در صورتی که یکی از دوربین‌های این برند را انتخاب کنید، امکان استفاده از تکنولوژی جدیدتر را خواهید داشت.

در صورتی که بودجه کافی دارید ما کانن EOS 250D را به شما پیشنهاد می‌کنیم اما در صورتی که بودجه محدودی دارید نیکون D3500 بهترین گزینه برای شروع عکاسی است.

دوربین‌های میان رده

در صورتی که بودجه بیشتری در اختیار دارید، می‌توانید به دوربین‌های میان رده فکر کنید. در سال‌های اخیر عرضه دوربین‌های میان رده کاهش یافته است به همین خاطر اگر دوست دارید دوربینی داشته باشید که نیازهای بیشتری از شما را برآورده کند، به بخش بعدی (دوربین‌های مخصوص علاقه‌مندان به عکاسی) بروید.

کانن در حال حاضر دوربین EOS 77D را در سری میان رده خودش دارد و نیکون هم D5600 را دارد.تقریبا سه سال پیش کانن 77D را به صورت همزمان با 800D به بازار عرضه کرد. این دو دوربین هر دو مشخصات نسبتا یکسانی داشتند اما کنترل‌های 77D پیشرفته‌تر بودند. از آن زمان 800D تقریبا محو شد اما هنوز هم می‌توانید این دوربین را در برخی از فروشگاه‌ها پیدا کنید.

77D یک دوربین DSLR قدرتمند است که یک صفحه نمایش لمسی قدرتمند، رابط کاربری موثر و سیستم اتوفوکوس 45 نقطه‌ای دارد. اما به دلیل اینکه سه سال پیش به بازار عرضه شده است ممکن است برخی قابلیت‌های دوربین‌های امروزی کانن و نیکون در آن وجود نداشته باشد.

برای مثال نبود فیلمبرداری 4K، منظره‌یابی که فقط 95 درصد کادر را پوشش می‌دهد و طراحی نسبتا پلاستیکی برخی از این موارد هستند.

در عین حال نیکون D5600 کمی قدیمی‌تر از 77D است و به همین خاطر همان مشکلات مربوط به سیستم قدیمی رقیب را دارا می‌باشد. با این وجود کیفیت تصویر این دوربین بهتر است و از یک سیستم اتوفوکوس 39 نقطه‌ای در آن استفاده شده است. در عین حال طراحی این دوربین هم خیلی بهتر است.

به صورت کلی مقایسه کانن و نیکون در این بخش خیلی سخت است. به دلیل اینکه هر دو دوربین مشخصات یکسانی دارند، زمان خرید باید بیشتر به این فکر کنید که کدام دوربین را می‌توانید با قیمت بهتری تهیه کنید.

هر دو دوربین برای ارتقاء از رده مبتدی دوربین‌های خوبی هستند و حتی برای کسانی که اولین بار است دوربین می‌خرند هم انتخاب خوبی هستند. اما در صورتی که به دنبال یک دوربین با قدرت بیشتر هستید، به بخش بعدی یعنی دوربین‌های مخصوص افراد علاقه‌مند به عکاسی مراجعه کنید.

دوربین‌های مخصوص افراد علاقه‌مند

پس از اینکه احساس کردید اولین DSLRای که تهیه کرده‌اید پاسخگوی نیازهای شما نیست و یا به یک دوربین با قدرت بیشتر برای مدیریت شرایط دشوارتر نیاز داشتید، باید به سراغ مقایسه گزینه‌های مخصوص افراد علاقه‌مند کانن و نیکون بروید. این دوربین‌ها عبارتند از کانن EOS 90D و نیکون D7500.

مدل‌های پیشرفته‌تری هم وجود دارند که قابلیت‌های حرفه‌ای بیشتری دارند ولی در آن‌ها از سنسور APS-C استفاده شده است.هر دو دوربین کانن EOS 90D و نیکون D7500 در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند اما مدل کانن به دلیل اینکه جدیدتر است قیمت نسبتا گران‌تری هم دارد.

با این وجود به دلیل اینکه در 90D از برخی مشخصات و قابلیت‌های مدل‌های بالاتر از خودش استفاده شده است می‌توان گفت که این دوربین ارزش مبلغی که می‌پردازید را دارد.

کانن EOS 90D از بیشترین رزولوشن سنسور که می‌توانید در یک بدنه APS-C بیابید یعنی 32.5 استفاده می‌کند. همچنین در دست گرفتن این دوربین نیز خیلی ساده است و تعداد زیادی دیال و کنترل در آن به کار رفته است. عمر باتری بالا، منظره‌یاب اپتیکال با پوشش 100% صحنه و فیلمبرداری 4K بدون کراپ از دیگر قابلیت‌های این دوربین هستند.

این قابلیت‌ها با توجه به مبلغی که برای این دوربین پرداخت می‌کنید خیلی خوب هستند.با وجود اینکه نیکون D7500 کمی قدیمی‌تر است اما خیلی هم دوربین بدی نیست. مهم‌ترین تفاوت این دوربین رزولوشن سنسور آن است که در این دوربین از یک سنسور با رزولوشن 20.9 مگاپیکسل استفاده شده است.

اما می‌توان گفت که با این رزولوشن مدیریت فایل‌ها بهتر است و برای عکاسی در محیط‌های کم نور هم گزینه خیلی بهتری است. به جز این مورد بقیه مشخصات این دو دوربین تقریبا شبیه به یکدیگر است.

در این نقطه از شغل عکاسی خودتان احتمالا به اندازه کافی برای یک سیستم دوربین سرمایه‌گذاری کرده‌اید و احتمالا لنزهای زیادی را برای دوربین خودتان تهیه کرده‌اید. به همین خاطر نمی‌توانیم به شما توصیه کنیم که برند دوربین خودتان را در این نقطه تغییر دهید اما اگر نیاز باشد از بین کانن و نیکون یک مورد را انتخاب کنیم، کانن EOS 90D مطمئنا انتخاب نهایی ما خواهد بود.

DSLRهای رده بالا با سنسور APS-C

برخی دوربین‌های DSLR هم وجود دارند که وظیفه آن‌ها گسترده کردن کاربران رده علاقه‌مند به عکاسی و حرفه‌ای است. این دوربین‌ها اکثرا از سنسور APS-C استفاده می‌کنند اما برخی قابلیت‌های رده بالایی که کاربران حرفه‌ای به آن نیاز دارند را هم در خود دارند.

در این بخش نیز یک مقایسه سالم بین کانن و نیکون داریم و هر دو برند مدل‌های خیلی خوبی دارند که عملکرد بسیار خوبی دارند. در این بخش ما نیکون D500 را داریم که در مقابل EOS 7D Mark II قرار می‌گیرد. هر دو دوربین نسبتا قدیمی هستند ولی در عین حال برخی قابلیت‌های خیلی مهم را در خود گنجانده‌اند که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست.

با اینکه خیلی از عکاس‌های حرفه‌ای به صورت طبیعی به دنبال دوربین‌های فول‌فریم می‌روند اما استفاده از دوربین کراپ سنسور برای عکاس‌های حیات وحش و ورزشی اصلا عجیب نیست زیرا این دوربین‌ها به شما امکان این را می‌دهند که به سوژه نزدیک‌تر شوید.

همچنین هر دو دوربین نیز برای عکاس‌هایی تهیه شده‌اند که از سوژه‌های سریع عکاسی می‌کنند. در نیکون D500 از یک سنسور 20.9 مگاپیکسلی استفاده شده است و در 7D Mark II نیز یک سنسور نسبتا مشابه 20.2 مگاپیکسلی قرار گرفته است.

جایی که این دو دوربین از یکدیگر متمایز می‌شوند سیستم فوکوس آن‌ها است. کانن 7D Mark II از یک سیستم اتوفوکوس 65 نقطه‌ای که تمامی آن‌ها از نوع Cross-Type هستند استفاده می‌کنند اما در نیکون D500 از یک سیستم 153 نقطه‌ای (99 نقطه Cross-Type/ 55 نقطه قابل انتخاب به صورت دستی) استفاده شده است.

هر دو دوربین امکان عکاسی با سرعت 10 فریم بر ثانیه را به شما می‎‌دهند اما از لحاظ حجم بافر نیکون D500 گزینه بهتری است؛ با این دوربین شما می‌توانید تا 200 عکس Raw به صورت پشت سر هم بگیرد. در حالی که این عدد برای کانن فقط 31 عکس است.

همچنین در چند بخش دیگر هم دوربین نیکون گزینه بهتری است. برای مثال این دوربین امکان فیلمبرداری 4K و یک صفحه نمایش لمسی بزرگ‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مشخصات باعث شده است که 4 سال پس از عرضه نیز نیکون D500 هنوز یک گزینه خوب و جدید به نظر برسد. 7D Mark II که اکنون 5 سال از عرضه آن گذشته است کم کم در حال نشان دادن نقاط ضعف خودش است. به همین خاطر در صورتی که کاربر کانن هستید و به خصوص اگر کار ویدیویی انجام می‌دهید، بهتر است به سراغ 90D بروید.

دوباره لازم به ذکر است که به احتمال زیاد تا کنون انتخاب خودتان را انجام داده‌اید اما در صورتی که قصد دارید اولین دوربین خودتان یک دوربین مخصوص علاقه‌مندان به عکاسی با سنسور APS-C باشد، نیکون D500 گزینه خیلی بهتری است.

دوربین‌های رده بالا

هم کانن و هم نیکون گزینه‌های فول فریم خیلی خوبی دارند. این دوربین‌ها در دو رده‌ی قیمتی دسته بندی می‌شوند تا بتوانند به تمامی نیازهای کاربران جواب بدهند. از طرف کانن ما 6D Mark II را داریم اما نیکون فقط دوربین فول فریم رده مبتدی خودش را به روزرسانی کرده است و آن را با فرم D780 به بازار عرضه کرده است.

کانن EOS 6D Mark II دنبال کننده‌ی دوربین محبوب 6D است. در این دوربین از یک سنسور 26.2 مگاپیکسلی، سیستم اتوفوکوس 45 نقطه‌ای، اتوفوکوس Dual Pixel CMOS و صفحه نمایش متحرک استفاده شده است.

چیزهایی که این دوربین در اختیار شما قرار نمی‌دهد فیلمبرداری 4K است و سرعت عکاسی پیاپی آن هم فقط 6.5 فریم بر ثانیه است. با این وجود به دلیل اینکه حدود 3 سال از عرضه این دوربین می‌گذرد، قیمت آن خیلی ارزان‌تر از نیکون D780 است.

نیکون پس از موفقیت دوربین‌های بدون آینه خودش، خیلی از قابلیت‌های خوب نیکون Z6 را در یک بدنه DSLR قرار داد و با هدف افرادی که نحوه‌ی در دست گرفتن دوربین DSLR را ترجیح می‌دهند عرضه کرد. البته هدف دیگر نیکون کسانی بود که تعداد خیلی زیادی لنز DSLR در منزل دارند و به هیچ عنوان نمی‌خواهند آن‌ها را به این راحتی از دست بدهند.

در D780 از یک سنسور 24.5 مگاپیکسلی استفاده شده است و قابلیت فیلمبرداری 4K را هم دارد. سرعت عکاسی 7 فریم بر ثانیه (یا 12 فریم بر ثانیه در حالت Silent)، Eye AF و صفحه نمایش متحرک لمسی از دیگر قابلیت‌های این دوربین است.

علاوه بر این موارد، در این دوربین از یک سیستم اتوفوکوس 51 نقطه‌ای استفاده شده است که الگوریتم‌های اتوفوکوس آن از دوربین رده بالای D5 گرفته شده است. همچنین 15 نقطه اتوفوکوس Cross-Type هم در این دوربین گنجانده شده است.

روی کاغذ بلاشک این دوربین از 7D Mark II خیلی دوربین بهتری است اما در صورتی که قبلا روی دوربین‌های کانن سرمایه‌گذاری کرده باشید ممکن است دوست نداشته باشید این برند را به صورت کامل کنار بگذارید. گزینه به عنوان یک دوربین جدید کمی گران‌تر از پیشنهاد کانن در این رده کاربری است اما انتظار داریم در طول یک سال آینده قیمت این دوربین کمی کاهش یابد.

در صورتی که قبلا برند نیکون را انتخاب کرده‌اید و بودجه کافی برای خرید D780 را ندارید، D750 نیز گزینه خیلی خوبی است. با عرضه مدل جدیدتر اکنون این دوربین قیمت نسبتا کمتری دارد.

در این دوربین شما یک سیستم اتوفوکوس نسبتا خوب 51 نقطه‌ای، صفحه نمایش متحرک (بدون قابلیت لمس) و عکاسی پیاپی با سرعت 6.5 فریم بر ثانیه را خواهید داشت. این دوربین از فیلمبرداری 4K پشتیبانی نمی‌کند اما در صورتی که قرار است بیشتر به عکاسی بپردازید، D750 گزینه خیلی خوبی است.

گزینه‌های رده بالا

در صورتی که بودجه کافی را در اختیار دارید و یا می‌خواهید تجهیزات خودتان را برای کار حرفه‌ای ارتقاء دهید هم گزینه‌های بسیار خوبی را در بخش مقایسه کانن و نیکون در اختیار خواهید داشت.

از طرف نیکون ما D850 را داریم و کانن نیز EOS 5D Mark IV را به بازار عرضه کرده است. یک رده بالاتر از این دو دوربین هم ما نیکون D5 و کانن EOS 1DX Mark III را داریم اما در صورتی که قرار نیست به صورت تمام وقت به کار حرفه‌ای بپردازید احتمال اینکه بخواهید از دو مدل آخر استفاده کنید خیلی کم است.

نیکون D850 احتمالا هنوز و بعد از سه سال عرضه به بازار یکی از بهترین DSLRهای موجود در بازار است. این دوربین یک گزینه همه کاره و پرکاربرد برای کسانی است که به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کنند و یا به یک دوربین فوق‌العاده نیاز دارند.

در این دوربین از یک سنسور 45.7 مگاپیکسلی استفاده شده است که یکی از بیشترین رزولوشن‌های موجود در بازار است. همچنین این دوربین قابلیت‌های دیگری هم دارد که هنوز هم خیلی‌ها به دنبال این قابلیت‌ها هستند.

در این دوربین ما فیلمبرداری 4K، عکاسی پیاپی با سرعت 9 فریم بر ثانیه و اتصال Snapbridge را داریم. همچنین یک منظره‌یاب اپتیکال خیلی خوب و صفحه نمایش لمسی متحرک هم از دیگر قابلیت‌های این دوربین پر طرفدار است.

در مقابل 5D Mark IV از یک سنسور 30.4 مگاپیکسلی استفاده کرده است که رزولوشن آن در مقایسه با D850 خیلی کمتر است (البته به دلیل حجم کم، مدیریت فایل‌ها در این دوربین کمی راحت‌تر است). از دیگر قابلیت‌های این دوربین می‌توان به عکاسی پیاپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه و فیلمبرداری 4K نیز اشاره کرد.

صفحه نمایش دوربین حساس به لمس است اما کاملا چرخان نیست. در صورتی که به رزولوشن بیشتری نیاز دارید می‌توانید گزینه‌هایی مثل کانن 5DS یا 5DSR را امتحان کنید که از یک سنسور 50.6 میلیون پیکسلی استفاده می‌کنند اما به نظر خیلی از عکاس‌ها 30 مگاپیکسل نیز از مقدار موردنیاز خیلی بیشتر است.

ما در اینجا D850 را به عنوان برنده انتخاب می‌کنیم اما باز هم قابل ذکر است که اگر قبلا روی سیستم کانن سرمایه‌گذاری کرده‌اید 5D Mark IV نیز شما را نا امید نخواهد کرد.

دوربین‌های بدون آینه

قسمت بعدی مقایسه کانن و نیکون مربوط به دوربین‌های بدون آینه است. کانن و نیکون بیشتر از هر چیزی برای دوربین‌های DSLR خودشان شناخته شده‌اند اما هر دو کمپانی در سال‌های آخر دوربین‌های بدون آینه خیلی خوبی را هم به بازار عرضه کرده‌اند. این دوربین‌ها گزینه خیلی خوبی برای افرادی هستند که به دنبال عملکرد مشابه دوربین DSLR اما در یک بدنه خیلی کوچک‌تر و مدرن هستند.

همچنین دوربین‌های بدون آینه با استفاده از منظره‌یاب الکترونیکی به صورت بلادرنگ تصویری که قرار است داشته باشید را نمایش می‌دهند و نرخ فریم خیلی سریع‌تری را هم در اختیار شما قرار می‌دهند.

کانن و نیکون هر دو خیلی دیر به جمع تولیدکنندگان دوربین‌های بدون آینه پیوستند. نیکون تلاش کرد که با عرضه یک سنسور یک اینچی، در زمینه دوربین‌های بدون آینه با لنز قابل تعویض پیشرو باشد اما پس از اینکه نتوانست تصورات خریداران را برآورده کند، تولید این دوربین‌ها نیز متوقف شد.

اکنون خط تولید دوربین‌های بدون آینه هر دو شرکت حاوی گزینه‌های APS-C و فول فریم زیادی است. نیکون از یک مانت مشابه روی هر دو دوربین استفاده می‌کند که خبر خیلی خوبی برای افرادی است که می‌خواهند با یک دوربین APS-C ارزان‌تر و کوچک‌تر شروع کنند و سپس با خرید یک دوربین فول فریم آن را ارتقاء دهند.

مانت Z با مانت F که در دوربین‌های DSLR نیکون مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است بنابراین در صورتی که از قبل یکی از این لنزها را در اختیار دارید، باید یک آداپتور برای استفاده از آن‌ها تهیه کنید.

اما کانن دو عدد مانت مختلف برای دوربین‌های APS-C (مانت EF-M) و فول فریم (RF) خودش عرضه کرده است و این دو مانت نیز با مانت مورد استفاده در دوربین‌های DSLR این برند (EF/EF-S) متفاوت است. به همین خاطر سرمایه‌گذاری روی این سیستم و تعویض لنز در بین آن‌ها کمی سخت‌تر است.

در حال حاضر در سری APS-C بدون آینه کانن ما EOS M5، M6 Mark II، M50 و M200 را داریم که هر کدام از آن‌ها برای کاربران متفاوتی طراحی شده‌اند. در سری فول فریم این برند هم ما کانن EOS R و EOS RP را داریم.

در عین حال سری دوربین‌های نیکون کمی جدیدتر و ابتدایی‌تر است. ما Z50 را داریم که نماینده دوربین‌های APS-C است و Z6 و Z7 هم برای کاربران علاقه‌مند به دوربین‌های فول فریم عرضه شده‌اند.

رده پائین‌ترین پیشنهاد کانن EOS M200 است. این دوربین برای ولاگرها و عکاسان مسافرتی که به دنبال یک دوربین سبک و نسبتا ابتدایی هستند مناسب است. در این دوربین شما یک سنسور 24.1 مگاپیکسلی، فیلمبرداری 4K و یک طراحی ساده را خواهید داشت. صفحه نمایش رو به بالا می‌چرخد تا به سمت جلو قرار بگیرد اما شما در این دوربین منظره‌یاب را نخواهید داشت.

M6 Mark II نیز که به صورت همزمان با کانن 90D عرضه شد یک گزینه خیلی قدرتمند در بدنه‌ای کوچک است. شما در این دوربین یک سنسور 32.5 مگاپیکسلی، فیلمبرداری 4K کراپ نشده و عکاسی پیاپی با سرعت 14 فریم بر ثانیه را خواهید داشت. در این دوربین هم خبری از منظره‌یاب داخلی نیست اما در صورت نیاز می‌توانید از یک منظره‌یاب اکسترنال روی آن استفاده کنید.

M5 و M50 برای کاربران سنتی‌تر طراحی شده است. این دوربین‌ها به همراه منظره‌یاب داخلی عرضه می‌شوند و ظاهر آن‌ها نیز تا حدودی یاد آور دوربین‌های DSLR است.

اما نیکون در این محدوده فقط یک دوربین یعنی Z50 را دارد. این دوربین برای کاربران کاملا مبتدی عرضه نشده است اما برای هر کسی که به دنبال اولین دوربین با لنز قابل تعویض خودش است گزینه مناسبی می‌باشد. در دست گرفتن این دوربین حس خوبی به شما می‌دهد.

منظره‌یاب داخلی، فیلمبرداری 4K و سنسور 20.9 مگاپیکسلی از دیگر مشخصات این دوربین هستند. برای سنسور کوچک‌تر این دوربین لنزهای متعددی عرضه شده است اما شما می‌توانید از هر کدام از لنزهای سری Z نیکون نیز در کنار این دوربین استفاده کنید.

گزینه‌های رده بالا بدون آینه

زمانی که بحث دوربین‌های فول فریم پیش میاید، رقابت کمی متعادل‌تر خواهد بود. برای مقایسه دوربین‌های بدون آینه رده بالای کانن و نیکون لازم به ذکر است که دوربین‌های بدون آینه فول فریم کانن و نیکون هر دو با چند روز فاصله از هم معرفی شدند اما کانن در این بخش کمی برتری بیشتری دارد.

هر دو دوربین Z6 و Z7 از یک طراحی بدنه ثابت استفاده می‌کنند و تفاوت‌های این دو بیشتر به قطعات داخلی بر می‌گردد. در Z7 از یک سنسور 45.7 مگاپیکسلی استفاده شده است که در مقایسه با سنسور 24.5 مگاپیکسلی Z6 از رزولوشن بیشتری برخوردار است.

همچنین سیستم اتوفوکوس Z7 نیز کمی پیشرفته‌تر است. با این وجود Z6 به لطف حجم فایل کوچک‌تر ناشی از رزولوشن پائین‌تر سنسور، می‌تواند با سرعت خیلی بیشتری عکاسی کند (12 فریم بر ثانیه در مقابل 9 فریم بر ثانیه). نیکون Z6 می‌تواند نیازهای اکثر علاقه‌مندان به عکاسی را برطرف نماید اما در صورتی که به رزولوشن خیلی بیشتری نیاز دارید، Z7 مطمئنا گزینه خیلی بهتری برای شما خواهد بود.

در عین حال آخرین فول فریم بدون آینه کانن EOS RP است. این دوربین که جامعه هدف آن کاربرانی است که می‌خواهند دوربین خودشان را از یک DSLR با سنسور APS-C ارتقاء دهند، از یک سنسور 26.2 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که شبیه به سنسور EOS 6D Mark II است اما این دوربین 4799 نقطه اتوفوکوس قابل انتخاب و یک صفحه نمایش متحرک لمسی هم دارد.

این دوربین با سری جدید لنزهای کانن هم سازگار است اما کانن با عرضه‌ی سه آداپتور مختلف اطمینان پیدا کرده است که کاربران فعلی دوربین‌های EOS هم می‌توانند از لنزهای قبلی خودشان استفاده کنند. این سه آداپتور این امکان را به کاربر می‌دهند که بدون هیچگونه دردسری از لنزهای EF روی این دوربین استفاده کند.

از امکانات EOS RP می‌توان به ساخت خوب، کیفیت تصویر بالا، عملکرد اتوفوکوس قوی و… اشاره کرد. تنها نقاط ضعف این دوربین کمبود لنز و قابلیت‌های ویدیویی کم آن است اما در صورتی که از قبل چند لنز EF دارید و قرار نیست خیلی هم به فیلمبرداری بپردازید، این دوربین دقیقا چیزی است که به آن نیاز دارید.

EOS R اولین فول فریم بدون آینه کانن است و لیست مشخصات این دوربین، آن را جایی بین EOS 6D Mark II و EOS 5D Mark IV قرار می‌دهد. علاوه بر یک سنسور 30.3 مگاپیکسلی فول فریم و توانایی فیلمبرداری 4K ما شاهد یک منظره‌یاب EVF با رزولوشن 3.69 میلیون نقطه و یک صفحه نمایش لمسی 3.2 اینچی هستیم که به صورت کامل رو به جلو قرار می‌گیرد. علاوه بر این قابلیت‌ها ما شاهد یک سیستم اتوفوکوس سریع هستیم که هم برای عکاسی و هم فیلمبرداری کاربرد دارد.

ما هنوز در مورد برخی از تصمیمات طراحی کانن مطمئن نیستیم اما در دست گرفتن این دوربین احساس خوبی به شما می‌دهد و کیفیت ساخت آن نیز خیلی خوب است ولی به صورت کلی ما نیکون را برنده‌ی این بخش می‌دانیم. در دست گرفتن این دوربین فوق‌العاده است و هم کیفیت تصویر و هم کیفیت فیلمبرداری آن فوق‌العاده است.

سخن نهایی

در این مقاله ما تمام تلاش خودمان را کردیم تا تمامی مدل‌های پر طرفدار کانن و نیکون از مبتدی تا رده بالا و بدون آینه را با یکدیگر مقایسه کنیم تا شما در زمان خرید راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام مدل و برند کانن و نیکون برای شما بهتر است.

منبع:noornegar.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵