از عکاسی ماکرو چه میدانید؟

شاید این سوال برای شما مخاطبان عزیزپیش آمده باشد که عکاسی ماکروگرافی چیست؟ ما قصد داریم در این مقاله شما را به صورت کامل با این ژانر عکاسی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

این روزها به لطف وجود تعداد زیادی از عکس های آنلاین زیبا از گیاهان، حیوانات و حشرات کوچک، خیلی از عکاسان به دنبال ورود به دنیای عکاسی ماکروگرافی هستند.

این روش از عکاسی همیشه آسان نیست، به خصوص برای افراد مبتدی که ابتدای راه هستند ولی بدون شک یکی از شگفت انگیزترین ژانرهای عکاسی در حال حاضر عکاسی ماکروگرافی است. با مهارت های درست، حتی در حیاط خانه تان هم می توانید عکس های بی نظیری بگیرید.

برای فراگیری ابتدا تا انتهای عکاسی ماکروگرافی، توصیه می کنیم که نکات و تکنیک های این مطلب را از دست ندهید. در پایان کاملا می دانید که این توصیه ها را چطور اجرا کنید و عکس های ماکروی بی نظیری را برای خودتان ثبت کنید.

عکاسی ماکروگرافی چیست؟

از عکاسی ماکرو چه میدانید؟

عکاسی ماکروگرافی حشرات

عکاسی ماکروگرافی جواهرات

عکاسی ماکرو گرافی نوعی منحصر به فرد از عکاسی است که در آن، سوژه های کوچک در عکس ها به اندازه ی طبیعی یا بزرگتر دیده می شوند.

سوژه های مورد استفاده در این نوع عکاسی بیشتر گل ها و حشرات کوچکی هستند که در حالت طبیعی با چشم عادی قابل مشاهده نیستند. این ژانر عکاسی برای نشان دادن جزئیات جواهرات و یا اشیای بی جان نیز استفاده می شود.

یک عکس ماکروی واقعی به اندازه ی بزرگنمایی آن بستگی دارد. بزرگنمایی ایده آل ۱:۱ است یعنی سوژه ای که اندازه ی آن ۱ اینچ باشد، در سنسور دوربین هم به همان اندازه است. در هر صورت ماکرو یعنی هر چیزی که به اندازه ی نسبت ۱:۱ یا بیشتر بزرگنمایی شده باشد.

چطور می توانید عکس های ماکرو بگیرید؟

در اینجا به اصلی ترین مراحل اشاره می کنیم:

  • درک مفهوم عکاسی ماکرو گرافی
  • انتخاب دوربین و تجهیزات لنز مناسب
  • عمق میدان کافی
  • تجهیزات دوربین و فلش برای داشتن عکس با نور کافی
  • فوکوس بر روی مهم ترین قسمت سوژه مورد نظر
  • یادگیری رفتارهای معمولِ حشرات گوناگون

بعضی از این مراحل سخت تر از بقیه به نظر می رسد، مثل عمق میدان کافی یا فوکوس روی مهم ترین قسمت سوژه. ولی با نکاتی که در ادامه ی مطلب گفته شده است، می فهمید که از کجا شروع کنید و با کمی تمرین، تسلط کافی در این ژانر از عکاسی را به دست می آورید.

چه لنزی برای عکاسی ماکروگرافی مناسب است؟

لنزهای خوب به شما این امکان را می دهند تا در بزرگنمایی ۱:۱ عکاسی کنید، البته گزینه های حرفه ای تر قابلیت بزرگنمایی خیلی بیشتری هم دارند. به هرحال لنزهایی که در بازار به نام «ماکرو» فروخته می شوند تا بزرگنمایی ۱:۲ یا حتی کمتر را پوشش می دهند.

توصیه ی ما این است که لنز ماکرویی بخرید که تا حداقل بزرگنمایی ۱:۲ را پوشش دهد و در حالت ایده آل اگر انعطاف پذیری بیشتری می خواهید، بزرگنمایی ۱:۱ گزینه ی مناسب تری است. پس باید به تجهیزات عکاسی ماکرو، مثل لنز ماکرو که اهمیت زیادی در این زمینه دارد، توجه ویژه ای داشته باشیم.

لنز مناسب در عکاسی ماکروگرافی

فاصله ی مناسب در عکاسی ماکروگرافی

اگر فاصله ی شما با سوژه خیلی کم باشد، باعث ترساندن سوژه یا نرسیدن نور کافی به آن می شوید. ایده آل ترین فاصله با سوژه ۶ اینچ معادل ۱۵ سانتی متر است.

بهتر است همیشه به دنبال لنزهایی باشید که قابلیت عکاسی در فاصله ی دورتری را داشته باشند تا مجبور نشوید به سوژه خیلی نزدیک شوید و موقعیت را از دست بدهید. البته لنزهایی که فاصله ی کانونی بیشتری مثل ۱۸۰mm یا ۲۰۰mm دارند، معمولا قیمت بالایی دارند. اگر می خواهید لنز مورد نظرتان مقرون به صرفه باشد و فاصله ی خوبی را نیز پوشش بدهد، لنزهایی با فاصله ی کانونی ۱۰۰mm تا ۱۵۰mm مناسب هستند.

 

بهترین دوربین DSLR: کانن (Canon) یا نیکون (Nikon)

در بسیاری از ژانرهای عکاسی به خصوص عکاسی ماکروگرافی، کانن و نیکون در کیفیت مشابه یکدیگر هستند و همیشه بحث بر سر این است که کدام یک بهتر است. البته تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد ولی غیرممکن است که وجود نقصی در یک سیستم برای کاربر معمولی غیر قابل تحمل باشد.

دوربین های کانن اپرچر (دیافراگم) را مانند بقیه ی برندها محاسبه نمی کنند. به خصوص زمانی که با بزرگنمایی بالایی مانند ۱:۱ عکاسی کنید، دوربین های کانن مقدار اپرچر را درست اندازه گیری نمی کند.

برای مثال اگر با f/11 عکاسی کنید، همه چی مثل عمق میدان و اکسپوژر مثل وقتی که با f/22 عکاسی می کنید، در نظر گرفته می شود. این نقص به این دلیل اتفاق می افتد که اپرچر (دیافراگم) در بزرگنمایی بالا واکنش های غیر منتظره ای از خود نشان می دهد.

ولی نیکون، سونی و شرکت های دیگر، اپرچر را در عملکرد به صورت صحیح نشان می دهند. البته این مسئله در دوربین های کانن به صورتی نیست که نتوانید با آن کنار بیایید ولی دانستن آن هم مهم است. چون هرچقدر بزرگنمایی را تغییر دهید، این مشکل بیشتر خود را نشان می دهد.

کانن (Canon) یا نیکون (Nikon)

جمع بندی

ورورد شما را به دنیای عکاسی ماکروگرافی تبریک می گوییم. این ژانر عکاسی باعث می شود تا دنیای اطراف را از دریچه ای دیگر و با جزئیات بیشتر ببینید. شاید چیزهایی را ببینید که کمتر کسی به آن توجه می کند. با داشتن این اطلاعات پایه، قدم اول برای رورد به این دنیای شگفت انگیز را برداشته اید.

مطالب گفته شده درباره ی عکاسی ماکروگرافی:

  • مراحل اصلی در عکاسی
  • لنز مناسب
  • فاصله ی مناسب با سوژه
  • انتخاب دوربین

برگرفته از:

photographylife

www.adorama.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵