قانون آفتابی 16 (Sunny 16 Rule) چیست‌ ؟

قانون آفتابی 16 (Sunny 16 Rule) چیست‌ ؟

شما نیازی به دوربین خود ندارید تا به شما بگوید که در معرض دید خارج است – شما این را دریافت کرده اید!

دوربین شما دارای سیستم اندازه گیری نور بسیار قدرتمند و پیشرفته است که می تواند هوشمندانه الگوهای نور، سطح نور و حتی موضوعات را در تصاویر خود تجزیه و تحلیل کند و محاسبه و بررسی کند که کدام نوردهی برای عکاسی در فضای باز مناسب است، اما اغلب اوقات شما به آن نیاز ندارید.

این روزها دوربین های مدرن و بروز دارای امکانات و مهارت های بسیاری هستند اما بعضی مواقع این قابلیت‌ها ساده ترین چیزها را پیچیده میکنند، واقعیت این است که اگر شما در خارج از منزل و در فضای باز عکاسی میکنید میتوانید با یک نگاه و بررسی شرایط آب و هوایی، بهترین تنظیمات را برای دوربینتان انجام دهید.

این پایه ای از قانون به اصطلاح آفتابی 16 است. گاهی اوقات این به همان اندازه خوب است که نورسنجی دوربین شما خوب باشد؛ گاهی اوقات هم تنظیم بصورت دستی بهتر است، زیرا مغز انسان در این مواقع خطای کمتری دارد و شما با استفاده از تجربه خود میتوانید تنظیمات مناسب آن محیط و شرایط نوری را انجام دهید.

ما نمی گوییم شما باید هر روز از قانون Sunny 16 استفاده کنید ، اما پیشنهاد میکنیم یک بار آن را امتحان کنید؟ فکر میکنم بعد از انجام این کار از اینکه چقدر ساده، قابل اعتماد و نتیجه رضایت بخشی دارد تعجب خواهید کرد. همچنین این یادآوری نکته ای است که در ابتدای مطلب هم در مورد آن صحبت کردیم که دوربین ها می توانند همه چیز را پیچیده به نظر برسانند.

قانون آفتابی 16 چیست؟

قانون آفتابی 16 راهی برای نوردهی صحیح در اواسط روز بدون استفاده از نور دوربین است. البته این 100٪ دقیق نیست، به طوری که اگر شما در اوایل یا در اواخر روز عکسبرداری یا با یک آفتاب پایین (در حال غروب) یا زمستان، ممکن است نیاز به افزایش اکسپوژر داشته باشید. اما باید به اندازه کافی باشد، به خصوص اگر شما بصورت فرمت خام عکسبرداری میکنید، که بعدا محدوده وسیع تری را پردازش می کنند.

چگونه دوربینم را تنظیم کنم؟

ایده اصلی این قانون این است که در نور روز دیافراگم اگر روی f/16 باشد، نوردهی صحیح میتواند با توجه به سرعت شاتر و ایزوی مناسب انجام شود. به عنوان مثال،‌ وقتی ایزو را روی 200‌ قرار میدهیم باید به همان نسبت اسکپوژر را روی 1/200 قرار دهیم. هنگامی که شرایط عوض شد به سادگی دیافراگم را نسبت به راهنمایی که در جدول آمده تغییر دهید.

چرا از آن استفاده کنید؟

بهترین و گرانترین دوربین ها هم میتوانند بعضی مواقع در شرایط خاص اشتباه کنند. اگر شما در اواسط روز عکاسی میکنید، این یک مفهوم است که همیشه باید بخاطر داشته باشید، حتی اگر کاملا تمام موارد را انجام ندهید.

قانون آفتابی 16 به یک نکته ویژه میپردازد، اگر شما نیاز به روشنایی و تصویر عالی در هر تصویر دارید باید آن را بسازید ! نه اینکه به دوربین بسپارید تا خودش همه چیز را انجام دهد. به هر حال بیش از هر چیز دیگری قانونی آفتابی 16 یک نکته بزرگ را به ما یاد آوری میکند ان هم این است که اصول عکاسی بسیار ساده تر از آن چیزی است که ما فکر میکنیم.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵