هر آنچه باید راجع به خطوط پیشرو بدانید

هر آنچه باید راجع به خطوط پیشرو بدانید

خطوط پیشرو در عکاسی کدامند و چگونه می توانند ترکیب بندی شما را بهبود بخشند؟ در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد خطوط پیشرو بدانید، کشف خواهید کرد، از جمله:

  • چرا هر عکاسی باید یاد بگیرد که چگونه از خطوط پیشرو استفاده کند (نکته: آنها می توانند تاثیر عکس را تا حد زیادی افزایش دهند)
  • بسیاری از مکان‌های آسان برای جستجوی خطوط پیشرو
  • نحوه استفاده از خطوط برای تصاویر زیبا و سه بعدی

بنابراین اگر برای متخصص شدن آماده هستید، بیایید شروع کنیم!

خطوط پیشرو در عکاسی: یک تعریف

خطوط اصلی به خطوطی اطلاق می شود که چشم بیننده را از یک قسمت از یک ترکیب به قسمت دیگر هدایت می کند. معمولا این خطوط از پایین کادر شروع می شوند و چشم را به سمت بالا هدایت می کنند، از پیش زمینه تصویر به پس زمینه. خطوط پیشرو هنگامی که به عنوان یک تکنیک ترکیب بندی استفاده می شود، عموما به سمت موضوع اصلی عکس حرکت می کنند.

به عنوان مثال، یک رودخانه ممکن است چشم را به سمت یک کوه پوشیده از مه در پس زمینه هدایت کند، یا یک کنده درخت ممکن است چشم را به سمت یک غروب خیره کننده سوق دهد.

توجه داشته باشید که خطوط پیشرو می توانند هر چیزی باشند: رودخانه ها یا کنده ها، همانطور که در مثال های بالا ذکر شد، اما همچنین علائم روی جاده، سنگ های نوک تیز در ساحل، خطوط در ماسه، دیوارهای خانه اگر شبیه یک خط و می تواند چشم بیننده را هدایت کند، پس می تواند کار کند!

چرا خطوط پیشرو مهم هستند؟

خطوط پیشرو بیننده را از طریق یک ترکیب بندی راهنمایی می کند. بنابراین با قرار دادن دقیق خطوط پیشرو در کادر، می‌توانید توجه را به قسمت‌هایی از عکس جلب کنید که مهم هستند، مانند یک کوه زیبا یا غروب خورشید در اقیانوس. به عبارت دیگر، می‌توانید از خطوط پیشرو استفاده کنید تا بیننده را به جایی که می‌خواهید نگاه کند و از مناطقی که ترجیح می‌دهید دوری کنند اجتناب کنید.

همچنین می توانید از خطوط پیشرو برای ایجاد جریان، که اغلب به عنوان پویایی نامیده می شود، در سراسر یک ترکیب استفاده کنید. خطوط اصلی به طور طبیعی بیننده را به سفری در اطراف عکس می برد، که او را درگیر می کند (خطوط پیشرو همیشه چیز خوبی است!).

به علاوه، خطوط پیشرو راهی عالی برای ایجاد بعد (یعنی عمق) در یک تصویر هستند. با تأکید بر شروع یک خط قبل از اینکه آن را در پس زمینه قرار دهید، یک توهم سه بعدی ایجاد می کنید که در عکاسی از منظره، منظره باورنکردنی به نظر می رسد.

 


نحوه استفاده از خطوط پیشرو: اصول اولیه

کار با خطوط پیشرو به دو مرحله ساده نیاز دارد:

  • یک خط پیشرو پیدا کنید
  • آن خط اصلی را در ترکیب خود بگنجانید

البته گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما هیچ یک از مراحل فوق در واقع دشوار نیست. آنها فقط کمی پشتکار دارند. بیایید هر مرحله را به ترتیب بررسی کنیم.

مرحله 1: خطوط پیشرو را پیدا کنید

مهم نیست کجا زندگی می کنید و مهم نیست کجا دوست دارید عکس بگیرید… خطوط پیشرو همه جا هستند. ممکن است محتمل به نظر نرسد، اما حقیقت دارد. پس از همه، به یاد داشته باشید که خطوط اصلی فقط خطوط هستند، و تعداد زیادی از آنها وجود دارند، درست است؟ نکته کلیدی این است که آنها را پیدا کنید (و آنها را به طور خلاقانه در ترکیبات خود بگنجانید، همانطور که در بخش بعدی بحث می کنم).

بنابراین، به طور خاص، کجا باید به دنبال خطوط پیشرو باشید؟

شخصاً فکر می کنم بهترین مکان برای شروع یک مسیر است. مسیرها ذاتاً منتهی می شوند زیرا به جایی می روند و لبه های مسیر اغلب یک نقطه ناپدید شدن در افق ایجاد می کنند (محلی که دو یا چند خط در بی نهایت نظری همگرا می شوند). به علاوه، می‌توانید مسیرها را در همه جا پیدا کنید در جنگل‌ها، پارک‌ها، در شهر، حتی در حومه شهر (جاده‌ها به عنوان مسیر به حساب می‌آیند!).

خطوط پیشرو این جاده در یک نقطه ناپدید شدن به هم می رسند.

اما شما می توانید بسیاری از خطوط پیشرو دیگر را نیز بیابید. در حالی که عکاسان مطمئناً از مسیرها در ترکیب بندی های خود استفاده می کنند، آنها همچنین با الگوهایی در شن، کنده های افتاده، دسته های گل، سنگ های جالب، پل ها، نرده ها و موارد دیگر کار می کنند. در اینجا یک لیست کامل از مواردی است که باید در نظر بگیرید:

خطوط پیشرو ساخت بشر
  • جاده ها
  • نرده ها
  • پیاده روها
  • پل ها
  • آجر
  • هر چیزی پشت سر هم، مانند تیر چراغ
  • ساختمان ها
  • درگاه ها
  • شیشه های پنجره
خطوط پیشرو طبیعی
  • رودخانه ها
  • خطوط ساحلی
  • امواج
  • تپه های شن و ماسه
  • درختان
  • علف بلند
  • صخره ها
  • سنگ ها
  • اشعه های خورشید

البته، فهرست به سختی جامع است. همیشه خطوط پیشرو بیشتری وجود دارد که فقط در انتظار یافتن هستند! بنابراین دفعه بعد که در حال تنظیم یک عکس هستید، لحظه ای را به بررسی صحنه از نظر خطوط برجسته اختصاص دهید. مطمئناً موارد خوب را پیدا خواهید کرد، حتی اگر کمی جستجو لازم باشد.

کنده های روی ساحل چشم بیننده را به داخل کادر هدایت می کنند و به خانه منتهی می شوند.

مرحله 2: خطوط اصلی را در ترکیب خود بگنجانید

بنابراین شما یک یا دو خط پیشرو پیدا کرده اید. خوب انجام شد اما کار کامل نیست! اکنون زمان آن است که خطوط اصلی را در ترکیب خود بگنجانید، یک فرآیند عمدی و متفکرانه. ابتدا از خود بپرسید: من می خواهم این خط اصلی بیننده را به کجا ببرد؟

اغلب اوقات، پاسخ شامل یک ویژگی جالب در پس‌زمینه است مانند غروب خورشید بنابراین باید موقعیت دوربین خود را تا زمانی تنظیم کنید که خط اصلی تقریباً در جهت درست باشد.

(اگر خط پیشرو به جایی که می‌خواهید نمی‌رود، می‌توانید حرکت رو به جلو و عقب یا پهلو به پهلو در طول خط را امتحان کنید، یا می‌توانید خط پیشرو دیگری را پیدا کنید که در ترکیب شما بهتر عمل کند. یک خط پیشرو که به سمت دور اشاره می‌کند. از موضوع اصلی شما احتمالاً نتیجه معکوس دارد.)

سپس از خود بپرسید: آیا خط اصلی به اندازه کافی جالب است که بتواند به عنوان سوژه پیش زمینه عمل کند؟ و آیا می توانم آنقدر نزدیک شوم که در کادر بزرگ شود؟ اگر خط اصلی شما جالب است و می دانید که می توانید نزدیک شوید، این کار را انجام دهید.

بهترین عکس‌ها اغلب شامل یک خط اصلی قوی هستند، خطی که بیننده را به پیش‌زمینه می‌کشاند و سپس آنها را از پیش‌زمینه به پس‌زمینه هدایت می‌کند، مانند سنگ‌های عکس زیر:

خط پیشرو نرم لبه رودخانه باعث ایجاد عمق می شود.

البته، برخی از خطوط اصلی نمی توانند توجه بیننده را به خود جلب کنند، یا در دسترس نیستند، و این اشکالی ندارد خطوط اصلی همیشه قدرتمند هستند، حتی اگر نمایش دهنده نباشند. هنوز هم می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما مطمئن شوید که سوژه جالبی در پیش‌زمینه پیدا می‌کنید که توجه را به خود جلب می‌کند یا ترکیب شما را برای تمرکز بر روی سوژه اصلی فشرده‌تر می‌کند.

در نهایت، هنگامی که سوژه و هر خط اصلی را به طور تقریبی در موقعیت قرار دادید، یک بار دیگر صحنه را ارزیابی کنید. به روش هایی فکر کنید که می توانید جلوه های خطوط پیشرو را افزایش دهید، شاید با تغییر موقعیت دوربین، با پایین تر یا بالاتر رفتن، یا حتی با استفاده از فاصله کانونی بیشتر. سپس عکس خود را بگیرید!

نکات و ترفندهایی برای کار با خطوط پیشرو

اکنون که با اصول اولیه آشنا شدید، بیایید چند نکته را برای بهبود ترکیبات خود با خطوط اصلی مورد بحث قرار دهیم، با شروع از:

1. از عریض ترین لنزی که در دسترس دارید استفاده کنید

برای ایجاد ترکیبات خط برجسته خیره کننده، به لنز با زاویه باز نیاز ندارید. این واقعاً کمک می کند. چرا؟ خوب، یک لنز زاویه باز به شما امکان می‌دهد یک صحنه گسترده را ثبت کنید بنابراین می‌توانید خطوط اصلی را به سمت پایین کادر قرار دهید، سپس اجازه دهید به سمت عکس جریان پیدا کنند و به آرامی دورتر و دورتر شوند تا زمانی که ناپدید شوند (یا به سوژه اصلی خود برسند).

این را با یک ترکیب تله فوتو مقایسه کنید، جایی که خطوط اصلی معمولاً نزدیک به سوژه شروع می شوند، سپس به سرعت خاتمه می یابند. کمتر پویا، کمتر جالب، و کمتر سه بعدی. بسیاری از عکاسان منظره دقیقاً به همین دلیل با فواصل کانونی فوق عریض عکاسی می کنند. آنها اغلب یک خط پیشرو پیدا می کنند، از یک لنز زاویه باز برای تأکید بر آن استفاده می کنند و یک ترکیب عمیق خیره کننده ایجاد می کنند.


2. از ترکیب چندین خط اصلی در یک ترکیب نترسید

یک خط پیشرو خوب است… اما اگر بتوانید چندین خط اصلی پیدا کنید که همگی بیننده را به سمت سوژه اصلی شما هدایت می کنند، ترکیب شما به طرز دیوانه کننده ای قوی خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است از هر دو لبه یک جاده برای اشاره به کوهی دور استفاده کنید. یا ممکن است از دو خط در ماسه استفاده کنید یکی از پایین سمت راست و دیگری از پایین سمت چپ شروع می شود تا به سمت یک اقیانوس آبی اشاره کنید.

توجه داشته باشید که تمام خطوط اصلی شما باید تا حد امکان به سمت موضوع باشد. اگر خطوط از سوژه شما منحرف شوند، بیننده را در جهت اشتباه هدایت می‌کنند که از درک کامل تصویر جلوگیری می‌کند. همگرا کردن دو یا چند خط به سوژه شما ممکن است کمی خلاقیت داشته باشد، اما نتیجه نهایی ارزشش را دارد.

3. از تکنیک دور نزدیک برای ایجاد عمق زیاد استفاده کنید

تکنیک دور نزدیک به ویژه در عکاسی منظره رایج است. این یک راه ساده برای ایجاد عمق زیاد در عکس‌هایتان است، و به این ترتیب می‌توانید عکس‌های قدرتمندی مانند این عکس بگیرید:

همچنین استفاده از آن واقعاً ساده است. این چیزی است که شما انجام می دهید:

  • ابتدا مطمئن شوید که خط اصلی شما به طور مناسب چشم نواز است. این باید به تنهایی به عنوان یک موضوع عمل کند مانند یک سنگ جالب یا تکه ای از گل های رنگارنگ.
  • دوم، مطمئن شوید که از فاصله کانونی گسترده استفاده می کنید. من کار با حداقل 35 میلی متر (در دوربین فول فریم) را توصیه می کنم، اما 24 میلی متر، 18 میلی متر یا حتی 14 میلی متر بهتر است.
  • سوم، دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید و روی سوژه خود پایین بیایید. شما می خواهید خط پیشرو را در کادر برجسته کنید، حتی اگر به معنای فاصله گرفتن چند اینچ از سوژه باشد. و می‌خواهید با دیافراگم باریک مانند f/8، f/11 یا حتی f/16 شماره‌گیری کنید تا هم پیش‌زمینه و هم پس‌زمینه واضح باشد.

عکس نهایی شما باورنکردنی به نظر می رسد با یک سوژه جالب در پیش زمینه، خطی که چشم را هدایت می کند، به علاوه (امیدواریم!) یک سوژه پس زمینه جالب برای تکمیل ترکیب بندی داشته باشید.

نحوه استفاده از خطوط پیشرو برای ترکیب بندی بهتر: کلمات پایانی

خطوط اصلی عناصر اصلی ترکیبی هستند که چشم ما را از طریق یک عکس عبور می دهند. می توان از آنها برای گفتن یک داستان، تاکید و ایجاد ارتباط بین دو شی استفاده کرد. بنابراین هر جا که می روید به خطوط پیشرو فکر کنید. یافتن خطوط پیشرو در هرج و مرج زندگی روزمره را تمرین کنید. ترکیبات شما بسیار خوب، بسیار سریع می شوند!

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵