۱۰ اشتباه رایج عکاسی

به عنوان یک عکاس تازه کار، اشتباهات رایج در عکاسی غیرقابل اجتناب است. خیلی از اشتباهات معمول میان عکاسان مبتدی، آسان ترین اشتباهات برای تصحیح هستند.

وقتی تازه شروع به عکس گرفتن می کنید، ممکن است عکس هایتان خارج از فوکوس، با ترکیب بندی ضعیف و خسته کننده باشد. اشتباه کردن بخشی از روند یادگیری عکاسی است و نباید شما را دچار استرس یا ناامیدی کند.

با عکاسی دیجیتال می توانید هرچقدر که می خواهید عکس بگیرید و اشتباه کنید تا در آخر در حرفه تان بی عیب عمل نمایید. برای تصحیح این ۱۰ اشتباه رایج عکاسی این مطلب را از دست ندهید.

1. ندانستن تنظیمات دوربین

۱۰ اشتباه رایج عکاسی

ندانستن تنظیمات دوربین

شاید از دیدن دفترچه راهنمای کوچکی که متن ضعیف و سیاه و سفید دارد تعجب کنید و حتی نتوانید بدون ذره بین نوشته ها را بخوانید. ولی خوشبختانه بیشتر دفترچه های راهنما به صورت آنلاین و با فرمت pdf در دسترس اند.

ممکن است به همراه دوربین، دیسکی شامل دفترچه راهنما باشد یا باید نسخه ی پی دی اف دفترچه راهنما را از وبسایت سازنده دوربین دانلود کنید.

قبل از اینکه عکاسی را شروع کنید، حتما دفترچه راهنما را از اول تا آخر بخوانید و وقتی تمام شد، آن را دوباره و دوباره بخوانید.

2. مسلط نبودن بر اصطلاحات و مفهومات پایه فوتوگرافیک

مسلط نبودن بر مفهومات پایه

ضرب المثلی داریم که می گوید: «غوره نشده، میخواد مویز بشه!»، عکاسی هم به همین صورت است. یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که عکاسان مبتدی مرتکب می شوند، مقاومت در برابر یادگیری اصول است.

شما باید اصول را یاد بگیرید تا پایه ی محکمی برای شروع کار داشته باشید. بدون شک، عکس های فوق العاده، ترکیبی از مهارت و خلاقیت هستند.

مفاهیم پایه برای شروع کار:

–  انواع مختلف نور و نقش اصلیِ آن در خلق عکس

–  ISO و تغییر آن برای افزایش یا کاهش نوردهی (اکسپوژر)

–  سرعت شاتر و نحوه ی توقف یا نمایش حرکت

–  یادگیری سه پایه ی اصلی در نوردهی فوتوگرافیک یعنی: ISO، اپرچر(Aperture) و سرعت شاتر

3. مقاومت در برابر امتحان چیزهای جدید

مقاومت در برابر امتحان چیزهای جدید

طبیعت انسان به گونه ای است که از چیزهای ناشناخته واهمه دارد. تسلط بر یک مهارت جدید می تواند تجربه ای ترسناک باشد و ممکن است بعد از یادگیری تمام مفاهیم پیچیده عکاسی کلافه شوید.

انسان ها بنده ی عادت هستند و در رابطه با عکاسی هم استثنایی وجود ندارد. خیلی از عکاسان بعد از یادگیری تنظیمات پایه، به محض اینکه عکس هایشان کیفیت قابل قبولی پیدا می کند، یادگیری تکنیک های جدید را رها می کنند. هدف ما این است که بر ترس های خود غلبه کنید و تبدیل به فردی مصمم شوید.

بلند پرواز باشید و هر هفته یک مهارت جدید را فرا بگیرید. از منطقه امن خود بیرون بیایید، تمام تنظیمات اتوماتیک را غیرفعال کرده و چیزهای جدید را امتحان کنید. از فوکوس لیزری استفاده کنید تا همه چی را درباره ی فلش، عکاسی در شب، عمق میدان یا تراز سفیدی یاد بگیرید. به شما قول می دهیم که بعدا از انجام این کار خوشنود می شوید.

4. استفاده از حالت اتوماتیک

استفاده از حالت اتوماتیک

تقریبا برای تمام گزینه های دوربین تنظیمات اتوماتیک وجود دارد. تنظیمات اتوماتیک همه چیز را ساده و شیرین می کنند، چون تمام ویژگی ها به صورتی تنظیم می شوند تا بهترین عکس ممکن گرفته شود.

نکته ی منفی در استفاده از حالت اتوماتیک دوربین این است که تبدیل به یک نیروی کمکی شده و شما را از پیشرفت در مهارت های عکاسی باز می دارد. درست مثل استفاده از چرخ های کمکی در دوچرخه سواری، بالاخره زمانی می رسد که باید آن ها را جدا کنید.

اگر نسبت به غیر فعال کردنِ حالت اتوماتیک اضطراب دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که در هر مرحله، یکی از گزینه ها را دستی کنید. ممکن است ترجیح بدهید که با فوکوس اتوماتیک شروع کنید یا گزینه ISO را دستی تنظیم کنید.

وقتی به استفاده از یکی از تنظیمات به صورت دستی مسلط شدید، به سراغ بعدی بروید. وقتی به جای تنظیمات اتوماتیک از حالت دستی استفاده کنید، کنترل خلاقانه تری خواهید داشت و در مسیر عکس های بهتر قرار می گیرید.

5. عکاسی فقط در روزهای خوش آب و هوا

عکاسی منحصرا در روزهای خوش آب و هوا

همه ی ما دوست داریم روزهایی که هوا معتدل و آفتابی است بیرون از خانه باشیم. ممکن است فکر کنید که روزهای آفتابی ایده آل ترین گزینه برای عکاسی است.

ولی زمانی که باتجربه و خلاق تر شوید، متوجه می شوید که هوای نامطلوب، بهترین زمان برای عکاسی است. در حقیقت عکاسی در نور مستقیم آفتاب آنقدرها هم ایده آل نیست چون باید با آفتاب و سایه های تند کار کنیم.

تجربه عکاسی در روزهای ابری، برفی یا بارانی را از دست ندهید. گاهی اوقات عکاسی در این شرایط را تجربه کنید تا درباره ی نور و چگونگی تاثیرگذاری آن روی عکس ها بیشتر یاد بگیرید. وقتی درباره ی کار با نور بیشتر بدانید خیلی زود متوجه می شوید که نور ملایم عکس های دلپذیرتری نسبت به نور مستقیم آفتاب خلق می کند.

6. استفاده نکردن از سه پایه

استفاده نکردن از سه پایه

موقعیت های مشخص نیاز به استفاده از سه پایه دارد. به بیانی واضح تر اگر سرعت شاتر پایین تر از ۶۰/۱ ثانیه باشد، استفاده از سه پایه ضروری است. سه پایه ها عضو جدانشدنی از کیف لوازم عکاسی هستند.

استفاده از سه پایه تغییر محسوسی در عکاسی شما ایجاد می کند چون روند عکس گرفتن را کند می کند. و چون برای گذاشتن سه پایه زمان صرف می کنید، نسبت به عکس هایی که می گیرید هوشیارانه تر عمل می کنید.

7. تغییر ندادن تنظیمات دوربین

تغییر ندادن تنظیمات دوربین

اگر به تنظیمات اتوماتیک خیلی وابسته باشید، احتمالا تا وقتی که عکس ها خوب از آب دربیایند تنظیمات را تغییر نمی دهید. اگر بخواهید لوکیشن ها و آب و هوا را تغییر بدهید، یا در زمان های مختلفی از روز عکاسی کنید، باید تنظیمات را مطابق با آن تغییر دهید.

برای مثال اگر در یک روز آفتابی قصد عکس گرفتن داشته باشید، باید تراز سفیدی را روی K5500 بگذارید و وقتی داخل خانه باشید می بایست به K3000 تغییر کند.

8. عکاسی در حالت هم سطح با چشم

عکاسی در حالت هم سطح با چشم

طبیعت انسان به صورتی است که ترجیح می دهد ایستاده و هم سطح با دید چشم عکاسی کند. عکاسی هم سطح با دید چشم به نظر طبیعی و معمول می آید ولی باعث می شود که عکس هایتان خسته کننده و غیر جالب توجه باشد.

تغییر چشم انداز می تواند تاثیر بسزایی در عکس هایتان داشته باشد. نترسید، امتحان کنید. دوربین را بالای سرتان ببرید یا روی زمین بخوابید و نزدیک به زمین عکاسی کنید، بعد خواهید دید که عکس هایتان چقدر متفاوت می شود.

9. عکس های خارج از فوکوس

عکاسی خارج از فوکوس

یکی از اشتباهات رایج عکاسان مبتدی، عکاسی در حالت خارج از فوکوس است. عکس ها به خاطر لرزش دست، عدم فوکوس روی نقطه ی مورد نظر یا استفاده از شاتر با سرعت خیلی پایین تار می شوند.

اگر عکس هایتان کاملا واضح نیست، احتمالا ایراد از فوکوس است. برای حل این مشکل، کافی است فوکوس اتوماتیک را غیرفعال کنید و این کار را دستی انجام دهید.

سپس عکس های امتحانی که ابتدا گرفتید را نگاه کنید. حتما روی عکس زوم کنید تا مطمئن شوید که تمام جزئیات عکس از وضوح خوبی برخوردار است. برای داشتن عکس های با کیفیت تر می توانید ISO و سرعت شاتر را بالا ببرید و از سه پایه استفاده کنید.

10. تفکر «دوربین گران تر، عکاس بهتر»

برای عکاسان باتجربه خریدن دوربین جدید جالب و مهیج است. دوربین جدید باعث می شود که بیرون بروید و ویژگی های جدیدش را امتحان کنید.

سنسور و پردازنده ی داخلی بزرگتر قطعا عکس های باکیفیت تری می سازند ولی باعث نمی شود که شما عکاس بهتری شوید. بدون توجه به دوربینی که استفاده می کنید، باید تمام تنظیمات اتوماتیک را غیرفعال کنید و بر روی اصول نوردهی و ترکیب بندی مسلط شوید.

قبل از اینکه به سراغ خرید دوربینی گران قیمت تر بروید، روی بالا بردن دانش عکاسی تان کار کنید و از تمام ویژگی های دوربینتان استفاده کنید.

نتیجه گیری:

عکاسی اگرچه ممکن است کاری ساده و آسان به نظر برسد، اما یکی از حرفه هایی است که به دانش فنی نیاز دارد. حتی عکاسان حرفه ای هم ممکن است هنگام عکس گرفتن دچار اشتباهاتی شوند.

در این مقاله به برخی از این اشتباهات و راه حل آن ها پرداختیم، اگر شما بتوانید تنها از این ۱۰ اشتباه رایج عکاسی پرهیز کنید یا این اشتباهات را اصلاح کنید، متوجه خواهید شد که عکس‌های شما شارپ تر و با کیفیت تر می شوند.

منبع:baladshow.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵