چگونه تنظیمات دوربین DSLR را بر روی حالت دستی قرار دهیم؟

عکاسی مانند یک عکاس حرفه‌ای

استفاده از دوربین DSLR برای اولین بار بسیار دشوار است و اگر در زمینه عکاسی آموزش ندیده باشید، می‌تواند بسیار پیچیده‌تر و طاقت‌فرساتر نیز به نظر برسد. اکثر مبتدیان برای تمرین مهارت‌های عکاسی خود از حالت خودکار شروع می‌کنند؛ این که چطور تنظیمات دوربین DSLR را بر روی حالت دستی قرار دهیم را باهم در ادامه بحث می‌کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، اگر بخواهید مانند یک عکاس حرفه‌ای عکس‌های شگفت‌انگیزی را ثبت کنید باید با استفاده از حالت دستی دوربین عکاسی و فیلمبرداری نیز کنار بیایید. قبل از هر چیزی، این را به یاد داشته باشید که هیچ فرمول جادویی در مورد تنظیمات دستی وجود ندارد. بلکه بسته به اینکه از چه چیزی عکس می‌گیرید و با چه شرایطی کار می‌کنید، مجبور به تغییر تنظیمات هستید.

نحوه قرار دادن تنظیمات دوربین DSLR بر روی حالت دستی

  1. صفحه چرخان مدرج روی دوربین را روی حالت دستی (M) قرار دهید.
  2. فرمت تصویر موردنظر خود (RAW، JPEG و…) را انتخاب کنید.
  3. دوربین خود را به سمت سوژه موردنظر هدایت کنید تا شرایط نوری آن را ارزیابی کند.
  4. تراز سفیدی یا وایت بالانس (White balance) را در منوی دوربین به رنگ دلخواه خود تنظیم کنید.
  5. تنظیمات اصلی عکس‌برداری دستی را تنظیم کنید: دیافراگم، سرعت شاتر و ISO.
  6. عکس بگیرید، سپس تنظیمات را تغییر دهید تا به نور دلخواه برسید و دوباره عکس بگیرید.

اکنون بیایید درباره هر یک از این مراحل بیشتر صحبت کنیم. هنگام جابجایی به حالت دستی، کافی است صفحه چرخان مدرج روی دوربین DSLR را بچرخانید و مطمئن شوید که نشانگر و نماد M در یک راستا قرار دارند.

چگونه تنظیمات دوربین DSLR را بر روی حالت دستی قرار دهیم؟

انتخاب فرمت تصویر

در مرحله بعد، فرمت تصویر موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر قصد پردازش (Post Processing) تصاویر ثبت‌شده را ندارید، فرمت JPEG کافی است. بااین‌حال، معمولاً عکاسان فرمت RAW که حداکثر جزئیات و اطلاعات رنگی تصویر را حفظ می‌کند را به سایر فرمت‌ها ترجیح می‌دهند. فرمت‌های دیگری نیز برای تصاویر وجود دارند، اما JPEG و RAW بیشترین کاربرد را دارند. البته اینکه از چه فرمتی استفاده کنید کاملاً به سوژه عکاسی شما، میزان نیاز سوژه به جزئیات و اطلاعات تصویری و فضای ذخیره‌سازی کارت حافظه دوربین شما بستگی دارد.

تنظیم وایت بالانس (White balance)

اکنون شما تقریباً آماده عکس‌برداری هستید. مرحله بعدی تنظیم وایت بالانس یا تراز سفیدی است. با این کار می‌توانید رنگ تصاویر خود را در نورپردازی فعلی کنترل کنید. با استفاده از وایت بالانس مناسب، هر چیزی سفیدی که در تصویر وجود داشته باشد کاملاً سفید می‌شود. به‌این‌ترتیب، سایر رنگ‌های موجود در تصویر نیز دقیق‌تر (پررنگ‌تر) می‌شوند (نسبت به نوری که تصویر در آن ثبت‌شده است). هر دوربین، تعدادی تنظیمات وایت بالانس مشخص و از پیش تعیین‌شده دارد، اما ایجاد تغییرات و به‌اصطلاح، سفارشی کردن تنظیمات هزینه‌ای با خود  به همراه دارد.

تنظیم دستی دیافراگم، سرعت شاتر و ISO

حالا به پیچیده‌ترین قسمت کار می‌رسیم. ازآنجاکه اکنون در حالت دستی قرار دارید، باید سه مورد از تنظیمات مهم دوربین (تنظیم دستی دیافراگم، سرعت شاتر و ISO) را به‌صورت دستی تنظیم کنید تا از قرار گرفتن در معرض نور دلخواه اطمینان حاصل شود.

دیافراگم

دیافراگم درواقع اندازه دهانه لنز است و تنظیم دیافراگم تعیین می‌کند که این دهانه چقدر کوچک یا بزرگ باشد. به‌این‌ترتیب، با تنظیم اندازه فضای درون تصویر و میزان نوری که از لنز دوربین وارد می‌شود، بر تصویر ثبت‌شده شما تأثیر می‌گذارد. دیافراگم با مقادیر عددی به نام f-stop اندازه‌گیری می‌شود. هرچه عدد کوچک‌تر باشد، دهانه لنز بزرگ‌تر است و بالعکس.

سرعت شاتر (Shutter Speed)

سرعت شاتر دوربین درواقع مدت‌زمان باز بودن شاتر و قرار گرفتن سنسور دوربین در معرض نور است. از سرعت شاتر زیاد (Fast shutter speed) به‌طورمعمول برای ثابت کردن حرکات سوژه متحرک استفاده می‌شود؛ درحالی‌که از سرعت شاتر پایین (Slow shutter speed) برای ایجاد تاری حرکت یا سوژه متحرک بهره می‌گیرند. البته مورد دوم برای عکاسی در شب یا شرایط کم‌نور نیز بسیار مناسب است.

ایزو (ISO)

ایزو یا ISO درواقع تنظیماتی است که موجب روشن‌تر یا تیره‌تر شدن عکس می‌شود و میزان حساسیت سنسور به نور ورودی لنز را مشخص می‌کند. پایین بودن ISO به معنای حساسیت سنسور دوربین در برابر نور است و به شما این امکان را می‌دهد که در شرایط کم‌نور و بدون نیاز به استفاده از فلاش دوربین، تصاویر واضح‌تری را ثبت کنید. یکی از توصیه‌های کاربردی عکاسان این است که در شرایطی که نور در حد مناسب یا نسبتاً خوبی قرار دارد، به ISO پایین‌تر (یا Base ISO) پایبند باشید.

این سه تنظیمات باهم، نوردهی عکس را تعیین می‌کنند. همه آن‌ها را می‌توان از طریق صفحه‌نمایش LCD یا با استفاده از دکمه‌های میانبر یا صفحه چرخان مدرج روی دوربین تنظیم کرد. مراحل دقیق تنظیم و تغییر هر یک از این سه مورد بسته به مدل دوربین شما متفاوت است. بنابراین، همیشه بهتر است دفترچه راهنمای دوربین خود را بخوانید تا بفهمید چگونه تنظیمات هر یک را به‌درستی انجام دهید.

منبع:afrangdigital.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵